راهنمای جامع خرید علوفه خردکن برای ایجاد دامداری پایدار

 

اهمیت تغذیه مناسب در دامداری چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. زیرا موفقیت یک دامداری به نحوه تغذیه چهارپایان بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که حیوانات نسبت به آنچه که مصرف می کنند و نحوه مصرف آن بسیار حساس هستند.

حیوانات دامی نیز مانند انسان نیاز به یک رژیم غذایی متعادل سرشار از مواد مغذی نیاز دارند. زیرا تغذیه مناسب به این حیوانات قدرت رشد و تولیدمثل بهتری می‌دهد. به علت این مزایاست که یک دامداری سودآورتر و پایدارتر می‌شود.

 

نقش خوراک دام در موفقیت دامداری ها

امروزه بیماری‌های بسیاری مرتبط با تغذیه دام وجود دارد که دام‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بیشتر این بیماری‌ها یا به دلیل سوءتغذیه است یا به دلیل کمبود مواد معدنی. بیماری‌های مرتبط با خوراک دام در واقع به دلیل تکنیک‌های سنتی به عدم سودآوری دامداری منجر می‌شوند.

ازآنجایی‌ که دام اغلب از علوفه خشک یا تازه به‌صورت درسته تغذیه می‌کنند، این خوراک به طور کامل جویده نمی‌شود و اگر بخواهند آن را کامل هضم کنند، انرژی زیادی از دام گرفته می‌شود. در نتیجه رشد و تولیدمثل این حیوانات کاهش می‌یابد.

به همین دلیل لازم است تا در تکنیک‌های دامپروری بازنگری شود. یکی از تحولات اساسی که سال‌هاست در دنیا و البته اخیراً در ایران نیز مورداستفاده دامپروران قرار می‌گیرد؛ علوفه خردکن است.

رشد صنعت دامداری در گرو داشتن تجهیزات اساسی همانند علوفه خردکن است، در واقع با این وسیله سرعت تعلیف دام چند برابر و صرفه‌جویی در مخارج دامداری به کمینه می‌رسند. علوفه خردکن با همسان سازی خوراک دام با معده آنها، در سلامت این حیوانات پر منفعت نقشی الزامی دارد.

 

علوفه خردکن چیست؟

علوفه خردکن یکی از ماشین‌آلات کشاورزی است که برای خردکردن، ریز کردن و آسیاب‌کردن خوراک دام استفاده می‌شود. خردشدن علوفه برای دام می‌تواند قابلیت هضم، طعم، خواص (به علت هضم بهتر) را برای این حیوانات اهلی چندبرابر کند.

علوفه خردکن علاوه بر خردکردن علف تازه و خشک، قادر به خردکردن انواع کاه، کلش، برگ درختان، برگ نخل، انواع میوه و همچنین آسیاب‌کردن غلاتی چون گندم و جو هستند.

یک دستگاه خردکن علوفه می‌تواند بین ۱ تا ۳ تن ظرفیت داشته باشد که میزان ریزشدن این علوفه‌ها را معمولاً با قراردادن توری‌های مختلفی در دستگاه می‌توان تغییر داد.

 

علوفه خردکن راهی برای ایجاد دامداری پایدار

طبق مطالعات متعددی که توسط کارشناسان بهداشت حیوانات منتشر شده است، ارتباط مستقیمی بین تغذیه و عملکرد تولیدمثل و رشد حیوانات است. کیفیت و کمیت جیره خوراک دامی به‌شدت بر سلامت چهارپایان تأثیر می‌گذارد.

باتوجه ‌به موارد ذکر شده و برای دستیابی به دامداری پایدار یا به‌عبارت‌دیگر کارآمدتر کردن سیستم‌های دامداری از لحاظ اقتصادی و ایجاد تعادل بین تأمین محصولات حیوانی و کاهش اثرات جانبی دامداری، تمامی دامداران به دستگاه علوفه خردکن نیاز دارند.

امروزه در بازار علوفه خردکن‌های متنوعی از جمله معمولی، همه‌کاره و هیدروپونیک وجود دارد که هرکدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد. علوفه خردکن معمولی قادر به خردکردن علوفه خشک یعنی همان کاری که علوفه خردکن هیدروپونیک انجام می‌دهد؛ اما با این تفاوت که در علوفه خردکن هیدروپونیک فقط علوفه تازه و هیدروپونیک خرد می‌شود.

علوفه خردکن همه‌کاره توانایی خردکردن علوفه خشک و تازه و همچنین آسیاب‌کردن دانه‌های غلات را دارد.

 

راهنمای خرید علوفه خردکن

برای خرید یک علوفه خردکن مناسب باید به نکاتی توجه داشت که در ادامه به آنها می‌پردازیم:

 

یک علوفه خردکن خوب باید قادر به خردکردن انواع خوراک دام مانند کاه، کلش، برگ درختان، برگ نخل، انواع میوه و همچنین آسیاب‌کردن غلاتی چون گندم و جو باشد.

  

 علوفه خردکن باید مصرف انرژی پایینی (برق یا بنزین) داشته باشند.

    یک علف خردکن باید دارای طول عمر بالای دینام باشد.

    به علت خردکردن علوفه تازه مانند هیدروپونیک، عدم زنگ‌زدگی در خرید بهترین علوفه خردکن بسیار مهم است.

    قابلیت جابه‌جایی و حمل آسان از ویژگی‌های یک علوفه خردکن خوب در دامداری است.

    در هنگام خرید، علوفه خردکنی را انتخاب کنید که مجهز به سیستم overload باشد.

(سیستم overload در حین مواجهه با هرگونه جسم سفت با تیغه‌ها و یا استفاده بیش از حد از دستگاه، به‌صورت خودکار دستگاه را خاموش می‌کند)

علوفه خردکن یکی از بهترین دستگاه‌های تهیه خوراک دام در بازار است. اما خرید این دستگاه تنها از مراکز معتبر که دارای پشتیبانی همیشگی و یا آموزش کار با دستگاه باشند بسیار توصیه می‌شود.

یکی از این مراکز مجموعه پارس صنعت است. این مجموعه با طراحی و ساخت انواع علوفه خردکن‌ها چند سالی است علاوه بر دامداران ایرانی به دامداران کشورهای اطراف نیز کمک زیادی کرده است.

 

چرا پارس صنعت؟

از مزایای علوفه خردکن پارس صنعت می‌توان به وزن سبک، قابلیت حمل‌ونقل آسان، عدم لرزش دستگاه در حین کار، سیستم overload، محور شفت قوی، تیغه‌های فولادی آبکاری شده، موتورهای با استحکام بالا، رنگ کوره‌ای و خدمات پس از فروش اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مجموعه پارس صنعت آموزش کامل کار با دستگاه را به‌صورت حضوری و آنلاین به مشتریان عزیز یاد می‌دهد.

موتورهای تمامی دستگاه‌ها به‌صورت تک‌فاز، ۳ فاز، بنزینی و اتصالات پشت تراکتوری تعبیه شده که باتوجه‌به مدل انتخابی مشتری تغییر می‌کنند.

ظرفیت علوفه خردکن‌های پارس صنعت با ۳ سایز دهنه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ سانتی‌متر به ترتیب ۱، ۵/۱ و ۲ تن علوفه را در ساعت هستند. در ساخت تمامی علوفه خردکن‌ها از ورق ۲ میل و قوطی ۴۰ در ۴۰ استفاده شده است.

برای خرید انواع علوفه خردکن می‌توانید به سایت پارس صنعت یا لینک زیر مراجعه نمایید.

 

https://parsanat.com/cat/agricultural-equipment/machinery/fodder-cutter/

 

منبع خبر: خبرگزاری ایمنا

تاریخ انتشار: 1402/02/05

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد