اولین گوساله «دام سیستانی» با تکنیک opu_ivf در ایران متولد شد

 

گوساله «دام سیستانی»، برای اولین بار در ایران با تکنیک opu_ivf توسط شرکت کشت و دامداری فکا تولید شد.

شرکت کشت ودامداری، در راستای طرح های تحقیقاتی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، با هدف ارتقای ‌اقتدار ملی، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم از طریق افزایش توانمندی‌های فناوری و نوآوری در کشور و حفظ و جلوگیری از انقراض دام سیستانی  اقدام به تولید اولین جنین از این نژاد به روش ivf کرد.

نژاد گاو سیستانی از نژادهای مختص ایران و منطقه سیستان، به داشتن ویژگی‌های همچون مقاومت نسبت به بیماری‌ اندمیک، مقاومت در برابر سرما و تغییرات جوی و قانع بودن، کم توقعی به کمیت و کیفیت غذا و قابلیت تطابق با محیط زیست جدید شناخته می‌شود.

OPU   فناوری است که به پرورش دهندگان اجازه می دهد تا از گاوها (چه در دوره خشک و چه در دوره شیردهی(تلیسه‌ها) بالغ و غیر بالغ( و گاوهای باردار تا ماه سوم بارداری ( می‌توانند بدون هیچ خطری برای بارداری فعلی اهداکننده تخمک باشند) و گاوهای سالم یا نابارور بالینی که به ET پاسخ نمی دهند، تخمک جمع آوری کنند.

شرکت کشت ودامداری فکا به عنوان بزرگترین زیر مجموعه شستا در حوزه دامداری، متعلق به سازمان تامین اجتماعی بوده و در واقع مالک اصلی آن بازنشستگان و عموم جامعه است.

 

منبع خبر: خبرگزاری فارس

تاریخ انتشار: 1402/02/04

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد