فرصت صادرات روغن حیوانی به عراق و ترکیه را از دست ندهیم

 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن حیوانی کرمانشاه معتقد است، اکنون با افزایش نرخ ارز فرصت ویژه‌ای برای صادرات روغن حیوانی به بازارهای عراق و ترکیه فراهم شده است.

بهرام فراستی از ظرفیت قابل توجهی که در حوزه صادرات روغن حیوانی وجود دارد یاد کرد و ادامه داد: در گذشته کشورهای متقاضی از جمله عراق و ترکیه عمدتا روغن حیوانی را از بازارهای دیگری از جمله هلند و نیوزلند تامین می‌کردند، اما اکنون با افزایش قیمت ارز، خرید از ایران برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر عطر و طعم روغن حیوانی کرمانشاه بلحاظ نوع گیاهی که دام در چراگاه‌ها مصرف می‌کند، منحصر به فرد بوده و متقاضیان بیشتری دارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن حیوانی کرمانشاه بعد مسافت نزدیک با کشورهای مقصد صادرات را دیگر مزیت‌هایی دانست که می‌تواند پای روغن حیوانی کرمانشاه را به بازارهای صادراتی باز کند.

فراستی حضور بیشتر در بازارهای صادراتی را نیازمند توجه به مسائلی از جمله بسته بندی مناسب، ارائه محصول با کیفیت و... اعلام کرد و یادآور شد: برخی مشکلات دیگر از جمله نبود آزمایشگاه تخصصی روغن حیوانی و بروکراسی که در حوزه گمرک برای صادرات این محصول داریم هم باید مرتفع شود.

به گفته این فعال عرصه روغن حیوانی، اکنون صادارت این محصول به صورت پراکنده صورت می‌گیرد که لازم است ساماندهی شود.

وی در ادامه اشاره‌ای هم به افزایش قیمت روغن حیوانی داشت که به دلیل بالا رفتن هزینه دامپروری و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی در سال گذشته رخ داد و عنوان کرد: این افزایش قیمت در روغن تولیدی واحدهای صنعتی و کارخانه‌ای بیشتر مشهود است و قیمت هر کیلو روغن حیوانی صنعتی از حدود ۲۰۰ هزار تومان در سال گذشته اکنون به ۳۲۰ تا ۳۴۰ هزار تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان روغن حیوانی کرمانشاه خاطرنشان کرد: روغن‌های تمام سنتی که توسط عشایر و دامداری‌های کوچک سنتی تولید می‌شود و تولید آن نیز بسیار کم است، اکنون به کیلویی حدود ۸۵۰ هزار تومان رسیده، اما کمتر در بازار خرید و فروش می‌شود.

فراستی عمده روغن حیوانی که تولید می‌شود را مربوط به واحدهای صنعتی و کارخانه‌ای دانست و گفت: به جهت کاهش عشایر کوچ رو، تولیدات روغن حیوانی کاملا سنتی و اصیل بسیار کاهش یافته، اما در تولیدات صنعتی وضعیت بهتری داریم، زیرا بسیاری از صنایع لبنی به سمت تولیدات کم چرب رفته‌اند و امکان تولید روغن حیوانی از چربی محصول آنها وجود دارد.

وی میزان کنونی تولید روغن حیوانی در استان کرمانشاه را در مجموع سنتی و صنعتی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن در سال برآورد کرد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1402/01/30

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد