حذف ۱۲۲ رأس دام سنگین و سبک مبتلا به تب مالت

 

۱۲۲ رأس دام سبک و سنگین مبتلا به تب مالت (بروسلوز) در طرح پایش و مراقبت دامپزشکی در سال گذشته شناسایی و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی درحذف ۱۲۲ رأس دام سنگین و سبک مبتلا به تب مالت خصوص برنامه پایش و مراقبت از بیماری در دام‌ها گفت: در راستای این برنامه در سال گذشته ۱۶ هزار و ۹۹۸ راس گاو، دو هزار و ۴۳۴ نفر شتر و هزار و ۷۴۸ راس گوسفند و بز مورد پایش و نمونه گیری (خونگیری) قرار گرفت که از این تعداد ۸ راس گاو، دو نفر شتر و ۱۱۰ راس گوسفند و بز آلوده به این بیماری از چرخه تولید حذف شدند.

عندلیبی افزود: پارسال ۲۴۳ هزار و ۴۷۰ رس بره و بزغاله ماده و تعداد ۱۵ هزار و ۳۰۱ راس گاو و گوساله علیه بروسلوز واکسینه شده است.

به گفته وی بروسلوز به عنوان یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام محسوب می‌شود و به همین دلیل همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: دام‌های مبتلا به بروسلوز، معمولا فقط در اولین دوره آبستنی سقط جنین کرده و در هنگام سقط و تا مدتی پس از آن، با دفع ترشحات به شدت آلوده رحمی، باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می‌شوند که این موضوع خود زمینه آلودگی را برای سایر حیوانات گله و نیز انسان فراهم می‌کند.

عندلیبی گفت: این بیماری به راحتی قابل تشخیص نیست و برای تشخیص بیماری باید از تمام دام‌ها خونگیری و آزمایشات اختصاصی برای شناسایی دام‌های مبتلا انجام شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1402/01/30

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد