روند کاهشی سم آفلاتوکسین M1 در شیرهای تولیدی کشور

 

یک محقق کرمانشاهی عنوان کرد: بر اساس تحقیقی که اخیرا انجام داده‌ایم، با توجه به تبدیل عمده دامداری های سنتی به صنعتی، میزان سم آفلاتوکسین M1 در شیرهای تولیدی سیر کاهشی بسیار خوبی داشته و در تحقیقات اخیر در چهار شهر کشور که بصورت تصادفی انتخاب شده‌اند، به زیرحد مجاز رسیده که نشان دهنده سالم بودن شیر تولیدی است.

دکتر کیومرث شرفی در نشست خبری که امروز (29 فروردین) در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه برگزار شد، با بیان اینکهآفلاتوکسین M1یکی از آلاینده‌های خطرناک و سرطان زاست، گفت: این سم آفلاتوکسین M1 از سم آفلاتوکسین B1 در بدن دام شیرده مشتق می شود و خود سم آفلاتوکسین B1 از گونه های مختلف قارچ آسپرژیلوس در خوراک دام تولید می‌گردد.

 وی افزود: این گونه قارچ‌ها به راحتی می تواند در خوراک دام ها در صورتی که در جای نامناسب و محیط مرطوب نگهداری شوند، رشد کرده و سم آفلاتوکسین B1 حاصل از آن همراه با خوراک دام، وارد بدن دام شود و در نهایت به سم آفلاتوکسین M1 در شیر تبدیل می‌شود.

شرفی گفت: آفلاتوکسین M1، ماده ای بسیار سرطان زا بوده و می تواند موجب سیروز کبدی یا سرطان کبد شود.

 وی افزود: طبق تحقیقات صورت گرفته در دو دهه اخیر، در دامداری‌های سنتی میزان قارچ آسپرژیلوس و در پی آن سم آفلاتوکسین B1  بالا بوده و به تبع در شیر تولیدی در این دامداری هم میزان آفلاتوکسین M1 بالا خواهد بود.

شرفی گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته بر روی نمونه های شیر طی 23 سال گذشته میزان سم آفلاتوکسین در برخی از نقاط کشور بیش از حد مجاز بوده، اما خوشبختانه طی این سالها با تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی و با بهره گیری از دانش روز دنیا، روند کاهشی مطلوبی داشته است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: در حال حاضر بررسی بر روی نمونه های شیر در چهار شهر کشور که بصورت تصادفی انتخاب شده اند نشان می‌دهد که میزان این نوع سم کمتر از حد استاندارد اتحادیه اروپا گزارش شده که نشان می‌دهد شیر تولیدی هم اکنون از نظر وجود این نوع سم، سالم است.

شرفی گفت: این روند کاهشی همچنان باید ادامه داشته باشد و راهکار اصلی آن تبدیل دامداری های سنتی به صنعتی و نگهداری خوراک دام در محیطی با شرایط مناسب دمایی و رطوبتی برای جلوگیری از رشد قارچ آسپرژیلوس است.

وی افزود: محیط مرطوب بهترین مکان برای رشد گونه های مختلف قارچ آسپرژیلوس است، بنابراین اگر خوراک دام در روستاها و در دامداری های سنتی در معرض رطوبت و باران قرار گیرد، احتمال رشد این قارچ و تولید سم آفلاتوکسین B1  در آن افزایش می یابد که در نهایت می تواند سلامت شیر را با خطر مواجهه سازد.

شرفی گفت: از طرفی میزان آفلاتوکسین M1  قبل از آنکه در شیرهای تولیدی اندازه گیری شود، باید میزان آفلاتوکسین B1 در خوراک دام ها سنجش شود تا در صورت غیرمجاز بودن میزان آن، از توزیع شیر دام هایی که از این خوراک ها مصرف کرده‌اند، جلوگیری شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1402/01/29

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد