واردات نهاده های دامی از مرز 7 میلیارد دلار گذشت

 

میزان واردات نهاده های دامی(جو، کنجاله سویا، ذرت و دانه سویا) در سال گذشته به 7 میلیارد و 97 میلیون دلار رسید.

براساس آمارهای گمرک در سال گذشته 14 میلیون و 372 هزار تن نهاده دامی به ارزش 7 میلیارد و 97 میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که آمارهای واردات محصولات کشاورزی در سال 1400 نشان می‌دهد 17 میلیون و 600 هزار تن نهاده دامی به ارزش 7 میلیارد و 97 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

این آمار نشان دهنده آن است که به لحاظ ارزشی واردات نهاده‌های دامی ثابت مانده، لکن به لحاظ وزنی شاهد کاهش 3 میلیون و 200 هزار تنی واردات نهاده دامی به کشور بوده‌ایم.

به طوری که در سال گذشته 992 میلیون دلار جو، 3 میلیارد و 269 میلیون دلار ذرت دامی، 886 میلیون دلار کنجاله سویا و یک میلیارد و 970 میلیون دلار ارز به واردات سویا اختصاص یافته است.

دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی این میزان ارز را به واردات این محصولات اختصاص دادند تا بازار لبنیات، گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و بازارهای مرتبط دچار نوسانات زیادی نشوند، این در حالی است که با توجه به افزایش سرسام آور قیمت نهاده‌های دامی در بازارهای جهانی دولت توانست واردات این محصولات را مدیریت کند.

یکی از دلایل کاهش واردات نهاده‌های دامی در سال گذشته به کشور این بوده است که تا پیش از این، همه نهاده هالی دامی با ارز 4200 تومانی به ایران وارد می‌شدند و بخش زیادی از آن روانه بازارهای کشورهای همسایه به صورت قاچاق می‌شد.

از طرف دیگر باید به این نکته نیز اشاره کرد که تولید برخی نهاده‌های دامی در کشورمان با رشد محسوسی روبرو بوده است. به‌طوری که هم‌اکنون در تولید ذرت سیلویی کشورمان به خودکفایی رسیده و شاهد افزایش یک میلیون تنی تولید جو نیز بوده‌ایم.

از طرف دیگر با توجه به تسهیلات ارائه شده وزارت جهاد کشاورزی به سویاکاران، میزان تولید این محصول افزایش یافته است.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که میزان مصرف نهاده‌های دامی همزمان با افزایش تولید و کاهش واردات این محصولات، منطقی شده و از قاچاق آنها نیز ممانعت به عمل آمده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/01/29

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد