افزایش ۴۰ درصدی واکسیناسیون رایگان دام عشایر

 

سخنگوی سازمان دامپزشکی گفت: سازمان دامپزشکی باهدف مهار و ریشه‌کنی بیماری دام روستاییان و عشایر رزمایش جهاد دامپزشکی را از خرداد سال گذشته آغاز و حدود ۱۸.۵ میلیون خدمت به این قشر ارائه داد.

امین اسدی با اشاره به اقدامات نیروهای کاربلد و جهادی سازمان دامپزشکی کشور در روستاها و عشایر صعب العبور گفت: نیروهای جهادی سازمان در مناطقی که امکان حضور بخش خصوصی فراهم نبود با کمک بسیج عشایر، قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه و سازمان امور عشایر در زمینه واکسیناسیون دام عشایر ورود کرده و خدمات رایگان به دامداران عشایر و روستاییان ارائه کرد.

وی با تشریح اقدامات و خدمات جهاد بهداشتی سازمان دامپزشکی، افزود: آموزش و ترویج دامداران عشایر و روستاییان در اولویت سازمان قرار گرفته است و تلاش داریم شیوه مراقبت از دام را به دامداران آموزش دهیم.

اسدی تصریح کرد: ویزیت و درمان دام عشایر از خرداد سال گذشته در ۲۸ نقطه صعب‌العبور استان‌های مختلف آغاز و تاکنون ۱۸.۵ میلیون خدمت به دامدار روستایی و عشایری ارائه شد.

سخنگوی سازمان دامپزشکی از افزایش ۴۰ درصدی واکسیناسیون دام عشایر و روستاها نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: رئیس سازمان دامپزشکی در تمام اردوهای و رزمایش‌های دامپزشکی حضور داشت و با سفر به مناطق دورافتاده تلاش کرد در کسوت معاون وزیر کشاورزی مسائل و مشکلات عشایر و روستاییان را حل و فصل کنند.

به گفته وی؛ رزمایش‌های سازمان دامپزشکی باهدف ریشه‌کنی بیماری و کنترل انجام می‌شود و این رزمایش‌ها هفته‌ای یک بار در یک شهرستان دنبال می‌شود.

وی با تاکید بر نبود کانون بیماری آنفولانزا در کشور، اضافه کرد: بسیاری از کشورهای همسایه ایران درگیر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان هستند و با بازنگری برنامه ملی پیشگیری و کنترل بیماری، ستادهای ملی و استانی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان برگزار می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به ادامه روند مراقبت فعال و غیرفعال از طیور صنعتی و روستایی، گفت: اجرای طرح ردیابی بیماری در طیور صنعتی، بررسی اثربخشی واکسن‌های مصرفی، همکاری در ساماندهی واحدهای غیر مجاز، بهره‌گیری از ظرفیت‌های سامانه GIS و ادامه روند اصلاح ساختار بهداشتی واحدهای پرورش طیور (ممیزی)، در قالب برنامه رصد و پایش، برقراری شبکه تشخیصی مولکولی پیشرفته، اقدامات کنترلی، آموزش، ترویج، ارزیابی و مراقبت صنعت طیور کشور

نیز اقدامات دیگری است که همگی دست در دست هم باعث شد سال 1401 را عاری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بگذرانیم.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

تاریخ انتشار: 1402/01/28

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد