سالانه بیش از 100 هزار آزمایش سرولوژی دام در کرمانشاه انجام می‌شود

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: سالانه بیش از 100 هزار آزمایش سرولوژی دام در دامپزشکی کرمانشاه انجام می‌شود.

مجید همتی، اظهار داشت: با توجه نزدیکی کرمانشاه به مرز عراق و همچنین شیوه دامپروری در استان کرمانشاه که به شکل سنتی و عشایری است بنابراین نیاز به واکسیناسیون دام‌ها ضروری خواهد بود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: حدود ۴۰ درصد دام های استان کرمانشاه متعلق به عشایری هستند که به استان های همجوار مانند ایلام، خوزستان و لرستان کوچ می کنند به همین خاطر لازم است این جمعیت مورد رصد، پایش و مراقبت قرار گیرد لذا یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا برای حفظ سلامت دام و پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام انجام میشود، واکسیناسیون است.

وی گفت: سالانه حدود ۱۳ میلیون نوبت سر انواع واکسن به شکل رایگان برای جلوگیری از بیماری هایی مانند تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان، بروسلوز، لمپی اسکین،هاری و.. برای دامهای سطح استان انجام می شود.

همتی با بیان اینکه علاوه بر واکسیناسیون اقداماتی نظیر مراقبت و پایش بیماری، بازدید از واحدهای دامی انجام می‌شود، تصریح کرد: همچنین آزمایش‌های غربالگری مانند تست های سرولوژی دام در زمینه بیماریهای بروسلوز، سل، مش‌مشه سالانه به تعداد 100 هزار مورد انجام می‌شود.

 

وی ادامه داد: در راستای کنترل و مبارزه با انگل‌های دامی نیز سالانه بیش از ۲ میلیون مترمربع جایگاه دامی و یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار رأس دام به صورت رایگان سم‌پاشی می شود.

همتی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: در کلیه کشتارگاه های دام و طیور استان ناظر شرعی و مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی حضور فعال دارند و بر کلیه مراحل کشتار نظارت کامل می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی استان ضمن توصیه به دامداران که همکاری لازم با اکیپ های دامپزشکی مایه کوبی را داشته باشند، گفت: در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی و تلفات دام با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی تماس بگیرند و یا اینکه به نزدیکترین محل دامپزشکی شهرستان ها مراجعه کنند تا همکاران دامپزشکی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

 

منبع خبر: مرصاد نیوز

 تاریخ انتشار: 1401/12/27

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد