بیش از ۱۵ تن فراورده خام دامی ضبط و ۷ پرونده قضایی تشکیل شد

 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: در طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بیش از ۱۵ تن فراورده خام دامی ضبط و هفت پرونده قضایی تشکیل شد.

محمد فتاحی صبح چهارشنبه اظهار داشت: ۱۵ هزار و ۲۵۶ کیلوگرم فرآورده در ۱۰ روز نخست اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در جریان ۲ هزار و ۵۴۰ مورد بازدید از مراکز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی ضبط موقت شده و نمونه‌برداری‌ها برای تعیین تکلیف این فرآورده‌ها به آزمایشگاه ارسال شده‌است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: ۲ هزار و ۱۸۳ کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در این مدت از مراکز تولید، نگهداری و عرضه فرآورده خام دامی این استان کشف و از چرخه مصرف انسانی خارج‌شده است.

وی ادامه داد: ۱۶۴ مورد غیربهداشتی در جریان بازرسی از واحدهای تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در این مدت شناسایی، ۱۰ مورد نمونه‌برداری و ۷ مورد نیز به مراجع قضائی معرفی شده است.

فتاحی گفت: هفت هزار و ۶۶ رأس دام سبک در ۱۰ روز ابتدایی اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در کشتارگاه‌های استان مرکزی کشتار و ۱۳۰ تن گوشت از کشتار این دام‌ها استحصال‌شده است.

وی افزود: ۸۳۵ رأس دام سنگین نیز در این مدت در کشتارگاه‌های دام استان مرکزی کشتار و ۲۰۶ تن گوشت از کشتار این دام‌ها استحصال‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به ضبط تعداد ۵۹ رأس لاشه دام سبک و سنگین اظهار کرد: به دنبال نظارت بهداشتی بر کشتار دام در کشتارگاه‌های دام استان طی ۱۰ روز اول طرح، سه هزار و ۴۰۴ کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین در این مدت به دلیل وجود ضایعات مرضی و بیماری در کشتارگاه‌های این استان ضبط‌شده است.

فتاحی از تولید هزار و ۴۷۵ تن گوشت مرغ در ۱۰ روز نخست اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت‌های بهداشتی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در استان مرکزی خبر داد و گفت: این میزان گوشت از کشتار ۷۰۴ هزار و ۲۵۵ قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی استان استحصال‌شده است.

وی به تعداد هفت هزار و ۴۶ قطعه طیور ضبطی در کشتارگاه‌های طیور استان اشاره کرد و ادامه داد: ۹ هزار و ۶۶۷ کیلوگرم لاشه طیور در این مدت به دلیل ضایعات مرضی و یا لاغری در کشتارگاه‌های طیور استان مرکزی ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج‌شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار کرد: طرح ویژه نوروزی و ماه مبارک رمضان نظارت بر مواد غذایی (فرآورده‌های خام دامی) از روز شنبه ۱۳ اسفندماه در این استان آغازشده و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه می‌یابد.

فتاحی افزود: ۵۶ گروه متشکل از ۸۴ نفر از کارشناسان و بازرسان بهداشتی دامپزشکی استان مرکزی اجرای این طرح را بر عهده‌دارند.

وی ادامه داد: ۱۹۶۰ واحد شامل مراکز تولید، نگهداری و عرضه مواد غذایی استان مرکزی در این طرح مورد نظارت قرار خواهند گرفت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، برخورد قانونی می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به شهروندان محترم توصیه کرد: در هنگام خرید فرآورده‌های خام دامی به برچسب مشخصات (تاریخ تولید و انقضا) و مهر دامپزشکی دقت نمایند و هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی شهرستان را از طریق تماس با سامانه اطلاع‌رسانی ۱۵۱۲ به اداره کل دامپزشکی جهت پیگیری کارشناسان دامپزشکی اطلاع‌رسانی کنند.

 

منبع خبر: خبرگزاری مهر

 تاریخ انتشار: 1401/12/24

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد