راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی در حوزه تولیدمثل دام سنگین در پژوهشگاه ابن‌سینا

 

نخستین مرکز منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) در حوزه فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین کشور توسط پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی ابن‌سینا راه‌اندازی شد.

طی مراسمی با حضور دکتر حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاد دانشگاهی، نخستین مرکز منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) در حوزه فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین کشور افتتاح شد.

دکتر مسلمی نائینی ضمن ابراز خرسندی از پیشرویی این نهاد انقلابی در حوزه فناوری‌های تولیدمثل دام‌های سنگین اصلاح نژاد شده و تأثیر بسزایی که استفاده از این فناوری‌ها بر رشد اقتصادی صنعت دام‌پروری کشور خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که با همت و محوریت پژوهشگاه ابن‌سینا، پروژه استفاده از فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین در واحد‌های مختلف جهاد دانشگاهی کشور و بر اساس ظرفیت‌های هر استان توسعه داده‌ شده و پژوهشگاه ابن‌سینا در این خصوص نقش راهبری موضوع را بر عهده بگیرد.

دکتر محمدرضا صادقی، رئیس پژوهشگاه ابن‌سینا نیز در این مراسم گفت: این مرکز، نخستین مرکز منش (مرکز نوآوری و شتابدهی) در کشور است که در حوزه تولیدمثل دام‌های سنگین (گاو، گاومیش، شتر و...) فعالیت می‌کند.

وی افزود: ایده راه‌اندازی این مرکز از آنجا شکل گرفت که مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا همواره مراجعانی داشت که ایده‌های خوبی در حوزه دام سنگین داشتند، لیکن نیازمند امکانات و فضا‌هایی بودند که هم بتوانند طرح‌های نوآورانه خود را در آن اجرا نمایند و هم بتوانند با استفاده از موقعیت و اعتبار پژوهشگاه ابن‌سینا در صنعت، دریافت مجوز‌های مورد نظر خود را تسریع نمایند.

همچنین، نیاز به تعدادی دام (غالبا غیر ممتاز به لحاظ ژنتیکی) برای انجام پروژه‌های پژوهشی خود داشتند که در صورت آسیب دام‌ها، هزینه زیادی به آن‌ها و پژوهشگاه وارد نگردد و بدین ترتیب وجود این الزامات، به شکل‌گیری این مرکز نوآوری و شتابدهی انجامید.

دکتر محمد مهدی نادری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا و مدیر مرکز بایوفارم این پژوهشگاه درباره طرح تولید گاومیش‌های پربازده در این مرکز منش گفت: با توجه به وضعیت خشکسالی کشور و اهمیت خودکفایی در زمینه محصولات دامی، پژوهشگاه ابن سینا اولین پروژه مرکز منش خود را تولید جنین از گاومیش‌های اصلاح نژاد شده ایتالیائی تعریف نمود، زیرا گاومیش‌های مذکور داری شاخص‌های تولیدی و اقتصادی بهتری نسبت به نژاد‌های ایرانی بوده و تکثیر آن‌ها با استفاده از این فناوری، موجب رونق صنعت گاومیش داری خواهد گردید.

وی افزود: بدین ترتیب طی شش ماه پس از طرح موضوع در مرکز منش، تعدادی جنین گاومیش به روش IVF در این مرکز تولید شد  و جنین‌های تولیدی پس از مدتی به رحم گاومیش‌های ایرانی انتقال داده شدند.

مدیر مرکز بایوفارم پژوهشگاه ابن‌سینا پروژه تولید جنین شتر دو کوهانه را از دیگر طرح‌های جاری مرکز منش دانست و گفت: مرکز اصلاح نژاد دام کشور متقاضی تولید جنین از شتر دوکوهانه بود که در واقع این پروژه مربوط به سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO) می‌باشد که نهایتا انجام آن به پژوهشگاه ابن سینا محول شد که با توجه به تعداد محدود شتر دوکوهانه در کشور و اهمیت حفظ ذخایر ژنتیکی این گونه ارزشمند، به‌دنبال فراخوان فائو، پژوهشگاه ابن‌سینا در این زمینه اعلام آمادگی کرد و هم اکنون تثبیت دانش فنی تولید جنین از این گونه، با تامین تعدادی شتر دوکوهانه در حال انجام است.

دکتر صادقی در پایان ابراز امیدواری کرد: که با توجه به جایگاه منحصر بفرد پژوهشگاه ابن سینا در حوزه فناوری‌های نوین تولیدمثلی در دام‌های سنگین در کشور و در منطقه، انتظار می‌رود حمایت‌های مراجع حاکمیتی مسئول در این زمینه، بخصوص معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و نیز جهاد دانشگاهی از این مجموعه خلاق و موثر در صنعت، موجب توسعه و شکوفایی هرچه بیشتر این مرکز شود.

همچنین در این مراسم ساخت مرکز تولید جنین و اصلاح نژاد شتر آغاز شد .

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

 تاریخ انتشار: 1401/12/19

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد