واردات 43 هزار تن گوشت قرمز برای تنظیم بازار

 

در 11 ماهه سال جاری بیش از 43 هزار تن گوشت گاو و گوسفند به ارزش حدود 190 میلیون دلار برای تنظیم بازار داخل وارد کشور شده است.

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران در 11 ماهه سال جاری نشان می دهد تاکنون 43 هزار 400 تن گوشت قرمز  به ارزش 190 میلیوئن دلار وارد کشور شده است که از این میزان حدود 40 هزار تن آن گوشت گاوی و بیش از 3 هزار تن آن نیز گوشت گوسفندی بوده است.

برای واردات گوشت گاو 172 میلیون دلار و برای گوشت گوسفندی 17 میلیون و 400 هزار دلار ارز تخصیص یافته است، این میزان واردات در حالی صورت می گیرد در مجموع 12 ماهه سال گذشته تنها 31 هزار تن گوشت قرمز به ارزش 142 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

بنابراین این آمار حاکی از آن است که تاکنون 12 میلیون تن یا 47 میلیون دلار بیشتر از سال گذشته گوشت قرمز برای تنظیم بازار داخل وارد کشور شده است، این در حالی است که در ماه جاری نیز واردات انواع گوشت قرمز برای تنظیم بازار ماه مبارک رمضان و شب عید نیز همچنان ادامه دارد.

امارات متحده عربی، برزیل، ترکیه، روسیه، گرجستان، مغولستان، هلند و هندوستان 8 مبدا واردات گوشت قرمز به کشورمان طی 11 ماهه سال جاری بوده اند.

گفتنی است طبق گوشت گوساله وارداتی با قیمت هر کیلوگرم ۱۸۵ هزار تومان به میادین تحویل داده می شود که آنها موظفند این گوشت را با قیمت حداکثر ۲۵۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسانند.

 

واردات گوشت قرمز تا سه ماه آینده ادامه دارد

با این حال روند واردات گوشت قرمز به کشور برای تنظیم بازار ادامه دارد تا جایی که هفته گذشته فرهاد آگاهی، رئیس انجمن تأمین کنندگان فرآورده‌های خام دامی گفت: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده از ابتدای هفته آینده گوشت با‌کیفیت تازه از کشورهای رومانی و استرالیا در حجم مطلوب وارد کشور می‌شود.

وی افزود: به دنبال توافقات انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی، واردکنندگان با سابقه و خوشنام برای حل مشکل گرانی گوشت و کمک به تنظیم بازار، علاوه بر واردات گوشت از مبادی روسیه، قزاقستان و مغولستان، اقدام به واردات گوشت با کیفیت تازه از کشورهای رومانی و استرالیا به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشت گوسفندی کرده‌اند.

وی بیان کرد: تاکنون با وجود همه مساعدت‌ها، رفع موانع و تسهیل فرآیندها توسط معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، تأمین ارز برای واردات گوشت به کندی صورت می‌گیرد اما محموله‌های گوشت با کیفیت از طریق هواپیما و تریلی‌های مجهز یخچال‌دار به صورت متعدد و برنامه‌ریزی شده از ابتدای این هفته وارد کشور شده و به سرعت در بازار توزیع می‌شود.

رئیس انجمن تأمین کنندگان فرآورده‌های خام دامی همچنین در خصوص میزان واردات گوشت قرمز تصریح کرد: واردات گوشت قرمز تا سه ماه آینده و تا زمانی که قیمت این محصول به تعادل رسیده و منطقی شود ادامه خواهد داشت.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایانا

 تاریخ انتشار: 1401/12/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد