واکسینه شدن بیش از ۵ هزار رأس گاو در برابر بیماری لمپی اسکین

 

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال ۵ هزار و ۲۳۳ رأس گاو در استان واکسینه شده اند.

عندلیبی سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: لمپی اسکین بیماری‌ای ویروسی است که از طریق پشه انتقال پیدا می‌کند.

او افزود: این بیماری باعث ایجاد ندول در پوست گاو شده و عوارضی مانند سقط، ناباروری، پنومونی، لنگش، درگیری چشم و سیستم تنفسی را در دام ایجاد می‌کند.

عندلیبی بیان کرد: بیماری لمپی اسکین درصد تلفات بالا ندارد، اما ضرر اقتصادی زیادی وارد می‌کند.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: عامل بیماری بسیار مقاوم است و می‌تواند بیش از یک ماه در ترشحات و محیط بیرون زنده بماند.

او افزود: اولین نشانه بالینی بیماری شامل تب ۴۱ درجه، ترشح اشک و بینی و بزاق و لنگش گاو است، در ادامه ندول‌های با قطر نیم تا ۱۰ سانتی متر سطح بدن حیوان را می‌پوشاند.

عندلیبی با اشاره به اینکه در استان گزارشی از ابتلاء دام به بیماری لمپی اسکین نداشته ایم، عنوان کرد:از ابتدای امسال ۵ هزار و ۲۳۳ رأس گاو در استان و به ویژه در روستا‌های مرزی به صورت رایگان واکسینه شده اند.

سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در خراسان جنوبی ۲۶۵ واحد دامی این واکسن را دریافت کرده اند.

او تصریح کرد: ایمنی واکسن یک ساله است و سالیانه طبق پیش بینی سازمان دامپزشکی قبل از فصل گرما تزریق می‌شود.

عندلیبی عنوان کرد: سم پاشی دوره‌ای خصوصا در فصل فعالیت پشه ها، رعایت اصول بهداشتی در حمل و نقل دام، خشکاندن آبگیر‌های اطراف دامداری‌ها و واکسیناسیون از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از این بیماری می‌توان انجام داد.

 

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

 تاریخ انتشار: 1401/12/18

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد