رتبه اول شهرستان تبريز در تلقيح مصنوعي با رشد 83 درصدي

 

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز گفت: شهرستان تبریز با رشد 83 درصدی در تلقیح مصنوعی دام سنگین رتبه اول استانی را داراست.

ابراهیم فرقانی اظهار کرد: تلقیح و آبستنی در یک واحد گاوداری صنعتی یکی از مهمترین عوامل موفقیت آن مجموعه است و هرچه دقت و کارآیی این کار بیشتر باشد، نرخ آبستنی و به‌ تبع آن تولد گوساله و بازدهی اقتصادی افزایش خواهد یافت.

وی افزود: با عنایت به کثرت جمعیت دامی در شهرستان تبریز و تجمع پرورش‌دهندگان گاومیش در روستای مایان (سفلی و علیا) و روستاهای همجوار، روستای مایان شهرستان تبریز به‌عنوان قطب پرورش گاومیش در استان و پایلوت برای اجرای طرح‌های اصلاح‌نژادی گاومیش  مطرح است  و طی سال های گذشته  با استفاده از اعتبارات ملی، مباحث اصلاح‌نژادی ( ثبت مشخصات و رکوردگیری شیر، تلقیح مصنوعی ) در این شهرستان انجام یافته است .

فرقانی اضافه کرد:  خوشبختانه با مساعدت های معاونت امور دام استان ؛ شهرستان تبریز به وسایل مورد نیاز تلقیح مصنوعی از قبیل کانتینر و تفنگ تلقیح مصنوعی مجهز است  که این امر موجب شده صنعت دامپروری استان از مزایای تلقیح مصنوعی دام بی بهره نماند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مزایای تلقیح مصنوعی تصریح کرد : از مزایای تلقیح مصنوعی می‌توان به عدم نیاز دام نر و جلوگیری از صرف هزینه‌های زیاد ناشی از پرورش و نگهداری دام نر به منظور جفت گیری و همچنین جلوگیری از افزایش همخونی به علت عدم استفاده انحصاری از دام‌های نر گله و افزایش بازدهی تولید مثل اشاره کرد.

فرقانی اضافه کرد: افزایش تولیدات دامی، کاهش هزینه های تولید، افزایش ارزش ژنتیکی دامها، حذف هزینه نگهداری گاو نر، پیشگیری از بیماریهای تولید مثلی، امکان انتخاب اسپرم بهترین گاوها و ...  را می توان  از دیگر مزایای تلقیح اشاره کرد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: پایه و رکن اصلی اصلاح نژاد دام‌های روستایی و ارزان‌ترین و سریع‌ترین روش استفاده از تکنیک تلقیح مصنوعی (آمیخته‌گری) و آبستن کردن دام‌های بومی و دورگ با استفاده از اسپرم نژادهای پرتولید داخلی و خارجی است که نتایج آمیخته حاصل هم به شرایط ضعیف محیط روستایی سازگار بوده و هم از تولید و بازده غذایی بالاتری نسبت به مادران خود برخوردار هستند.

 

منبع خبر: خبرگزاری آریا

 تاریخ انتشار: 1401/12/15

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد