تولد اولین بره آمیخته نژاد رومانوف و افشار در شهرستان فیروزه

 

برای اولین بار در کشور طرح ترکیب ژنتیکی و اصلاح نژاد‌ گوسفند افشار، گونه بومی استان خراسان رضوی با رومانوف جهت بهبود تولید با تولد اولین بره آمیخته افشار و رومانوف در شهرستان فیروزه آغاز شد.

دکتر طاهری رئیس شبکه دامپزشکی فیروزه گفت: هدف از اجرای این طرح، اقتصادی کردن پرورش گوسفند در خارج از مراتع و افزایش تولید گوشت با بهبود چندقلوزایی، کاهش دنبه، توسعه پرورش گوسفند پر تولید از طریق تولید ترکیب ژنتیکی و تثبیت آمیخته ها با حداقل سهم خونی 50 درصد و صفات مادری می باشد.

وی افزد: امروزه درکشورهای اروپایی و آمریکایی از آمیخته گری نژاد رومانوف که پتانسیل دوقلوزایی بالایی دارد با نژادهای بومی جهت افزایش دوقلوزایی در گله های گوسفند استفاده می شود. دراین راستا با توجه به نبود طرح تحقیقاتی در این زمینه از نژاد افشار که نژاد غالب شهرستان می باشد جهت آمیخته گری با نژاد رومانوف استفاده شد تا ویژگی‌ مهم دو قلو زایی و مقاومت درمقابل بیماریها تقویت شود.

وی ابراز داشت: راندمان بره گیری نژادهای بومی کشور حدود 0.6 در هر راس در سال است و راهکار رایج رفع مشکل گوسفند نژاد افشاری از نظر صفت تعداد بره در هر زایش استفاده از ژنهای عمده موثر بر چندقلوزایی مانند FecB می‌باشد، که در حال حاضر قوچ‌های این نژاد با عناوین همو و هترو در کشور توزیع و با قیمت‌های بالا به دامداران فروخته می‌شوند که نتایج آن رضایت بخش نبوده، درصورتیکه در نژاد رومانوف راندمان بره گیری بیشتراز 3 راس درسال می باشد که این امر باعث افزایش درآمد‌ دامدار شده است. به همین منظور طرح آمیخته ترکیبی این نژادبه کمک جراحی به منظور لقاح تخمک افشار با  اسپرم رومانوف توسط این شبکه اجرا شد.

وی با تاکید بر اینکه نژاد رومانوف جهت انتقال ژن یا آمیخته گری از توصیه های موسسه تحقیقات اصلاح نژاد کشور می‌باشدگفت این طرح تحقیقاتی آغاز مسیر می باشدکه بعداز6نسل و برنامه ریزی و سازماندهی و نظارت طولانی مدت قابلیت عرضه نژادجدید رادارد.

وی در پایان از کمک و حمایت فرماندار شهرستان و مدیریت جهادکشاورزی ونمایندگان محترم شهرستان تقدیر وتشکر کرد.

 

منبع خبر: اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی

 تاریخ انتشار: 1401/12/14

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد