یک پیشنهاد دانش‌بنیان به گاوداری‌ها برای داشتن بهترین نژادهای گاو دنیا

 

پژوهشگاه ابن سینا در پارک علم و فناوری البرز یکی از شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در حوزه دامپروری مشغول فعالیت است. این شرکت فعالیت خود را از سال ۹۶ با تمرکز بر تولید جنین‌ گاو از بهترین نژادهای دنیا همچون جرزی، سمینتال، شاروله و لیموزین شروع کرده است. دامدارانی که تمایل دارند در کمترین زمان و با هزینه کم یکی از این نژادها را داشته باشند می‌توانند از این شرکت دانش‌بنیان بخواهند تا جنین آماده را به اصطلاح در گاوهای ماده گله خود بکارد و پس از طی دوران بارداری صاحب یک گاو با بهره‌وری و راندمان بالا شوند.

دکتر محمدمهدی نادری مدیرعامل این شرکت و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ماه در حاشیه بازدید رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز از این مجموعه گفت: تکثیر گاوهایی که بازدهی بالایی از نظر تولید شیر و گوشت دارند نقش مهمی در امنیت غذایی کشور دارد و این مرکز به عنوان تنها مرکز فعال در زمینه تولید جنین از گاوهای برتر قادر است با کاشت جنین در رحم گاوهای معمولی، گوساله‌هایی با نژاد برتر تولید کند.

نادری در خصوص ظرفیت این مرکز هم گفت: در حال حاضر به تولید دو هزار جنین و ۵۰۰ گوساله در سال رسیده‌ایم. جنین‌ها پس از تولید به صورت منجمد نگهداری می‌شوند تا هر زمان که متقاضی درخواست داشته باشد به رحم گاوهای درخواست کننده منتقل شود.

وی با بیان اینکه ایران تنها کشور خاورمیانه است که قادر به تولید جنین‌ خارج از رحم است، گفت: در سطح آسیا هم فقط ژاپن از چنین فناوری برخوردار است.

نادری با اشاره به اهمیت اصلاح نژاد دام‌های سنگین ادامه داد: روش‌های قدیمی برای اصلاح نژاد کامل یک گله ۱۲ سال طول می‌کشد اما روش کاشت جنین این کار در همان سال اول انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه کاشت جنین در رحم گاو شش میلیون تومان است، گفت: این کار برای دامداران نوعی سرمایه‌گذاری است تا در سال‌های آتی از بهره‌وری بالای اصلاح گاوهای خود به خوبی بهره‌مند شوند.

در ادامه عبدالرضا بازدار رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز هم با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت جهاد کشاورزی تضمین امنیت غذایی کشور به خصوص در این شرایط تحریم و تهدید امنیت غذایی است، گفت: در این زمینه تأمین مواد پروتئینی جزو اولویت‌های ما است.

بازدار ادامه داد: در حال حاضر پنج درصد از شیر و ۱.۳ درصد از گوشت کشور توسط ۵۳۰ هزار دام سبک و سنگین در استان البرز تولید می‌شود و این استان از نظر رکورد تولید شیر در جایگاه دوم کشور قرار دارد با این وجود به دنبال بهره‌وری بیشتر در تولید شیر و گوشت هستیم تا بتوانیم قطب دام سنگین باشیم.

وی با اشاره به فعالیت پژوهشگاه ابن سینا، خاطرنشان کرد: امروز از دیدن فعالیت‌های این مرکز که با عشق و علاقه مشغول فعالیت هستند لذت بردم؛ کار تلقیح خارج از رحم تأثیر بسیار خوبی بر روی تولید گوشت و شیر دارد و این کار با اقلیم استان البرز نیز سازگار است. بنابراین امیدواریم بتوانیم همکاری خوبی با هم داشته باشیم.

حجت الاسلام علی ارجمند نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی البرز هم با بیان اینکه مقام معظم رهبری به عنوان پدر ایران معاصر امسال را سال تولید دانش بنیان نامگذاری کردند، گفت: دانش بنیان کردن کشاورزی یکی از راه‌های اقتصادی کردن تولید است.

وی به فعالیت پژوهشگاه ابن سینا اشاره و اعلام کرد: ایران در تولید جنین گاو در منطقه خاورمیانه اولین و در آسیا دومین است.  با توجه به اینکه بخش کشاورزی و دامپروری فقط چهار درصد تولید دانش‌بنیان کشور را به خود اختصاص داده است؛ فعالیت این مرکز می‌تواند به افزایش این سهم کمک کند.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

 تاریخ انتشار: 1401/12/11

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد