اپلیکیشن شناسنامه الکترونیکی دام

 

پژوهشگر و فناور برتر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه از طرح ایجاد زیرساخت مبتنی بر هوش مصنوعی (شناسنامه الکترونیکی) برای دامها در راستای جلوگیری از فساد افراد سودجو و رانت خوار در حوزه دام خبر داد.

دکتر احمد تاجه میری، پژوهشگر و فناور برتر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، رئیس اندیشکده دفاع زیستی و معاون کارگروه سلامت خانه نخبگان بسیج سپاه حضرت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که یکی از نخبگان صاحب ایده  استان کرمانشاه است در طول این سال ها طرح ها و برنامه های علمی شاخصی را ارائه نموده است که توانسته در سطح ملی نیز پرچم افتخار جامعه نخبگان کرمانشاه را به اهتزاز درآورد.

وی این بار نیز با ارائه طرح ساخت "اپلیکیشن شناسنامه الکترونیکی دام" در نظر دارد تحولی را در حوزه بهره مندی عادلانه تولیدکنندگان و به تبع آن مصرف کنندگان این حوزه ایجاد کند.

تاجه میری با اشاره به قانون امنیت غذایی و توسعه فناوری‌های نوین وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: براساس این قانون مجموع دارایی‌های صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و مناطق محروم کشور افزایش قابل توجهی داشته و به بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پژوهشگر و فناور برتر تصریح کرد: این افزایش سرمایه در راستای آن بوده که بتواند برای بخش بزرگی از کسب و کارها، با نرخ بهره‌ای پایین و قابل بازپرداخت توسط روستاییان تامین سرمایه کند.

رئیس اندیشکده دفاع زیستی گفت: در چند سال اخیر تسهیلات بانکی خود اشتغالی روستایی به صورت قرض الحسنه و با نرخ سود 4 درصدی برای تامین امنیت غذایی کشور و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها داده می‌شود و سقف این وام جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و محروم افزایش پیدا کرده است.

دکتر احمد تاجه میری افزود: این تسهیلات حتی به تولیدکنندگانی که قبلا وام گرفته بودند یا بدهی بانکی دارند و همچنین کسانی که چک برگشتی دارند نیز تعلق خواهد گرفت و موارد فوق محدودیتی برای آنان ایجاد نمی کند. سقف مبلغ وام اشتغال روستایی 250 میلیون تومان است که پس از بررسی طرح در شهرستان و تایید کمیته فنی استان و تسهیلات ۲۵۰ میلیون تا ۲.۵ میلیارد تومان نیز بعد از بررسی دستگاه اجرایی و تایید کمیته فنی استان مربوطه، متقاضیان دریافت وام برای پرداخت وام به موسسه عامل معرفی می‌شوند.

معاون کارگروه سلامت خانه نخبگان بسیج تصریح کرد: به استناد آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، وزارت جهاد کشاورزی تسهیلات اشتغال‌زا را به کارآفرینان و متقاضیان بخش تعاونی روستایی از محل تلفیق منابع صندوق توسعه ملی با موسسات عامل پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: در این طرح ۱.۵ میلیارد دلاری که برای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و مناطق محروم کشور اختصاص داده شده، بانک‌های عامل پست بانک، بانک کشاورزی، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید مشارکت دارند.

تاجه میری عنوان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان می توانند از محل منابع خود حدود ۳۰ درصد نقدینگی مورد نیازشان را تأمین کنند و مابقی آن نیز توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین می‌شود.

این فناور برتر دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: براساس اهمیت و ارزش ژنتیکی دام‌های مولد و مادر (دام های داشتی) و ضرورت استمرار تولید پروتئین مرغوب حیوانی، گوشت قرمز و لبنیات، وزارت جهاد کشاورزی حمایت از گله‌های مولد گوسفند داشتی که بخش مهمی از ثروت حیوانی کشور را تشکیل می دهد در صدر سیاست‌های حمایتی خود در سطح ملی قرار داده است.

رئیس اندیشکده دفاع زیستی خانه نخبگان بسیج ادامه داد: تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی برای پرورش دام و طیور نسبت به مقطع مشابه در سال گذشته ۴۲ درصد رشد داشته است. این تسهیلات بین استانی تقسیم و به استان‌ها ابلاغ شده است و بانک کشاورزی در پایان هر دوره ارزیابی در جذب انجام خواهد داد که طبق آن در صورت ضعیف عمل کردن یک استان در جذب تسهیلات ابلاغی، به صورت شناور اعتبار تخصیصی آن با استان فعال و متقاضی جابجا خواهد شد.

معاون کارگروه سلامت خانه نخبگان بسیج افزود: با اعطای ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به دامداران که باید به سرعت و سهل الوصول در اختیار نیازمندان و تولیدکنندگان اصلی قرار گیرد، یعنی به عبارتی تولیدکننده هر وثیقه ای را که بتواند بدون زحمت تأمین کند و بانک می باید آن را بپذیرد  و با توجه به اینکه ضمانت در این طرح به صورت زنجیره‌ای توسط تولید کنندگان صورت می گیرد تا دغدغه سرمایه در گردش آنها حل و فصل گردد، اما متاسفانه به جای هدف گذاری ایجاد اشتغال در مناطق روستایی محروم کشور و اقشار کم درآمد، وام های اشتغالزایی دامداری در روستاها را بیشتر کسانی دریافت می­ کنند که با ایجاد رانت و انواع دارایی های کلان از جمله (انواع ادوات کشاورزی، وسیله نقلیه سبک و سنگین و ...) به صورت شبکه ایی اخذ می کنند.

وی با ابراز نگرانی از این ضعف گفت: نبود زیرساختی که با رصد دقیق توزیع عادلانه این تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی را  پایش کند، موجب شده که دلالان و مافیای ثروت و سرمایه بتوانند با یک بار خرید دام، بیش از چندین بار تسهیلات اخذ کنند و متاسفانه مسئولان ناظر هم که از طرف سازمان انتخاب می شود به علت در اختیار نداشتن زیر ساخت مناسب جهت شناسایی و تشخیص دام ها، این افراد سودجو و خرید آنها را تایید می­ کنند.

رئیس اندیشکده دفاع زیستی خانه نخبگان بسیج در ادامه طرح کدگذاری دام ها را مطرح کرد و گفت: با حمایت و سرمایه گذاری جهت اجرای طرح کد گذاری دام ­ها می­ توان از منابع صندوق توسعه

ملی و بیت المال استفاده مناسب و حداکثری را داشت تا در صورت ضعیف عمل کردن مسئولان در جذب تسهیلات ابلاغی به دلیل معضلات این چنینی، اعتبار تخصیصی به استان های دیگر نرود و نیز دست سودجویان و رانت خواران کوتاه شود.

تاجه میری تصریح کرد: با همکاری خوبی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با شرکت‌های دانش‌بنیان برقرار کرده است، اقدامات خوبی در خصوص بومی‌سازی برخی از نیازهای فناورانه حوزه مکانیزاسیون مبتنی بر هوش مصنوعی "شناسنامه الکترونیکی" برای دام­ ها در راستای جلوگیری از فساد افراد سودجو و رانت خوار در حوزه دام، در حال اجراء است.

پژوهشگر و فناور برتر دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد و افزود: با توجه به حجم وظایف و فعالیت‌های مکانیزاسیون در سطح استان‌ها و با تغییراتی که ایجاد شده است به‌زودی شاهد تمرکز بیشتری بر حوزه‌های مختلف بخش کشاورزی اعم از دام، طیور، آبزیان، زنبورعسل، زراعت و باغبانی که از مهمترین ابعاد امنیت غذایی کشور تلقی می­ شوند، خواهیم بود.

دکتر احمد تاجه میری، پژوهشگر و فناور برتر دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه، رئیس اندیشکده دفاع زیستی و معاون کارگروه سلامت خانه نخبگان بسیج سپاه حضرت نبی اکرم(ص) خاطر نشان کرد: تسهیلات ارزان قیمت اشتغالزایی باید به طور شفاف و مشخص برای بخش تولید و تولیدکنندگان عملیاتی شود تا کار بزرگ اقتصادی که به نفع مردم است و با دستور رییس‌جمهور شروع شده، در گام دوم هم به‌خوبی با همکاری مردم و بنگاه‌های تولیدی پیش ‌رود و در توزیع هم مشکلی وجود نداشته باشد و نظارت بیشتراز سوی تعزیرات انجام ‌شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری علم و فناوری

 تاریخ انتشار: 1401/12/10

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد