عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور کاهش ۲۱ درصدی داشته است

 

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران ، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴۰۱، جمعاً ۴۱٬۰۲۶ تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.

بر اساس اعلام نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه دی سال جاری از سوی مرکز آمار ایران گوشت گاو و گوساله با ۲۰٬۷۰۲ تن، ۵۰٫۵ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۱۶٬۶۷۳ تن، بز و بزغاله با ۲۷۹۵ تن، و سایر انواع دام با ۸۵۶ تن، به‌ترتیب ۴۰٫۶ درصد،  ۶٫۸ درصد و  ۲٫۱ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده‌اند.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴۰۱، با ماه مشابه سال ۱۴۰۰، نشان‌دهنده کاهش ۲۱ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. مقدار عرضه گوشت در دی ۱۴۰۱، نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰، برای گوسفند و بره ۱۳ درصد، برای بز و بزغاله ۷ درصد، برای گاو و گوساله ۲۸ درصد، گاومیش و بچه‌گاومیش ۱۲درصد و شتر و بچه‌شتر ۱۲ درصد کاهش داشته است.

همچنین نتایج حاصل از این طرح آمارگیری نشان می‌دهد که مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در دی ۱۴۰۱، نسبت به ماه قبل (آذر) در حدود ۱۸ درصد، کاهش داشته است.

این در حالیست که هر کیلو گوشت قرمز با کیفیت در بازار  از مرز ۴۰۰ هزار تومان هم گذشته است. بر اساس گفته کارشناسان حوزه دامپروری، افزایش ۶ برابری نهاده‌های تولید، افزایش هزینه‌های تولید و نگهداری دام زنده، کشتار دام مولد، فصل سرما از جمله دلایل افزایش دو برابری قیمت گوشت از ابتدای سال بوده است.

بر اساس گزارش میدانی از سطح بازار خرده فروشی مشهد، فروش گوشت به موازات افزایش قیمت روزانه، کاهش قابل توجهی داشته است. بطوریکه با افزایش قیمت گوشت قرمز فروش روزانه لاشه گوشت در برخی مراکز فروش گوشت از ۱۰ لاشه به حدود دو الی سه لاشه کاهش داشته است.

 

افزایش قیمت گوشت قابل پیش بینی بود

امین هراتی، رئیس اتحادیه صنعت دامپروری خراسان رضوی گفته بود: اول سال به‌دلیل حمایت‌نکردن دولت، افزایش ناگهانی هزینه تولید و خوراک، بیشتر دام‌ها کشتار شدند و همه نابسامانی‌هایی که در بازار گوشت شاهد هستیم، قابل پیش‌بینی بود.

به گفته امین هراتی، بار‌ها اعلام کردیم با این وضع که دام مولد کشتار می‌شود، ما در پایان سال افزایش قیمت گوشت را خواهیم داشت و این شرایط برای من دامدار که از اول سال با هزینه چندبرابری تولید و کشتار ناخواسته دام مولد مواجه بودم، دور از ذهن نبود.

این فعال در حوزه دامپروری استان اجرای سه بند قانون نظام جامع دامپروری را تنها راهکار پیش‌رو صنعت دامپروری می‌داند.

به گفته او، حضور صد درصد حمایتی دولت تنها راهکار برای متعادل‌سازی بازار گوشت است. اجرای سه بند قانون نظام جامع دامپروری تنها راهکار پیش‌روست. وزارت جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی، سه بند قانون جامع دامپروری را رعایت نمی‌کند.  خرید تضمینی در شرایط بحرانی از دامدار، ممنوعیت واردات در زمان تولید و آزادسازی صادرات در زمان مازاد تولید، سه بند قانون دامپروری است. تنها عاملی که باعث نابسامانی در صنعت دامپروی می‌شود، اجرانشدن قانون توسط دولت و وزارت کشاورزی است.

 

گوشت قرمز از ابتدای سال ۳۹ درصد افزایش داشته است

قیمت گوشت گوسفندی در آخرین آمار رسمی مربوط به دی‌ماه امسال کیلویی ۲۳۵ هزار و ۵۴۴ تومان و قیمت گوشت گوساله کیلویی ۲۳۴ هزار و ۳۴۴ تومان ذکر شده است. اگر به آمار‌های ابتدای سال مراجعه کنیم، متوسط قیمت گوشت گوسفندی و گوساله به ترتیب کیلویی ۱۶۸ هزار و ۵۷۰ تومان و ۱۶۲ هزار و ۸۱۴ تومان ذکر شده است. به این ترتیب قیمت گوشت گوسفندی در آمار‌های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی ۶۶ هزار و ۹۷۴ تومان، معادل ۳۹.۷ درصد افزایش پیدا کرده است. قیمت گوشت گوساله هم در آمار‌های رسمی نسبت به ابتدای سال کیلویی ۷۱ هزار و ۵۳۰ تومان، معادل ۴۳.۹ درصد رشد را تجربه می‌کند.

در روزهای پایانی بهمن قیمت گوشت قرمز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. ران گوسفند بدون چربی هر کیلو ۴۸۰ هزار تومان شد.

رصد هفتگی بازار گوشت از آذر تا هفته چهارم بهمن حاکی از نوسان قیمتی هر کیلو گوشت گوسفندی بین ۲۹۰ تا ۳۴۰ هزار تومان بود. با وجود توزیع گوشت دولتی در روزهای پایانی بهمن به یکباره قیمت گوشت قرمز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. افزایش حدود ۱۶ درصدی در مدت چند روز در حالی که به ایام نوروز و ماه مبارک رمضان نزدیک می‌شویم نمی‌تواند پیام خوبی برای بازار کالاهای اساسی باشد.

 

منبع خبر: شهرآرانیوز

 تاریخ انتشار: 1401/12/02

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد