ارز موردنیاز نهاده های دام تخصیص نیافت/بازی دربازار کالاهای اساسی

 

اخباری در حوزه تامین نهاده های دامی وجود دارد که حاکی از تخصیص نیافتن ارز برای واردات آنها است و این امر گلایه هایی را به همراه داشته است.

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که ۲۵ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی متعلق به بخش خصوصی در انتظار تخصیص ارز است. در این نامه آمده، در ۲ ماه اخیر هیچ ارزی برای واردات نهاده‌های دامی تخصیص نداده‌اند.

مهر موضوع را از معاونت‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی و سازمان پشتیبانی امور دام کشور پیگیری کرد اما در نهایت پس از تماس‌های متعدد پاسخ وزارتخانه این بود که این موضوع به آنها ارتباطی نداشته و باید از متولیان امر در بانک مرکزی پیگیری شود.

در ادامه مهر موضوع را از تولیدکنندگان خوراک دامی پیگیری کرد.

مجید جعفری، مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام درباره وضعیت خوراک های دام گفت: تا این لحظه نهاده در بازار موجود بوده و نقدی و شرایطی عرضه شده است.

وی افزود: در تأمین نهاده‌هایی مانند جو و ذرت مشکلی وجود نداشته اما تا حدودی کمبود سویا محسوس بوده است.

او با بیان اینکه سویا در بازار آزاد به طور رسمی ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در هر کیلو بوده که امروز به ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان رسیده است، تصریح کرد: دانه سویا ابتدا وارد کارخانجات روغن کشی شده و در ادامه کنجاله آن وارد کارخانجات تأمین خوراک دام می‌شود.

جعفری گفت: با توجه به مشکلات نقدینگی و قیمت بالای مواد اولیه خرید و تولید حداقلی انجام می‌شود. در این باره به دلیل کاهش بازار تقاضا در حوزه گوشت از سوی مردم، تولید دام و طیور نیز به همان نسبت کاهش یافته و موجودی انبارها حداکثر برای دو هفته تأمین است.

در ادامه خبر تخصیص نیافتن ارز مورد نیاز واردات نهاده‌های دامی، گزارشی دیگر از رسوب روغن در گمرکات کشور منتشر شد.

در این نامه آمده بود، علی‌رغم پیگیری‌ها و مکاتبات صورت گرفته با بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی، در حال حاضر بیش از ۵۰ روز است که روند تخصیص ارز به روغن خام متوقف شده و واردکنندگان این کالای ضروری، اساسی و استراتژیک در انتظار تخصیص ارز لازم برای واردات آن بسر می‌برند. اما در نهایت بانک مرکزی از تأمین شدن ارز ۱۵۰ هزار تن روغن خام وارداتی خبر داد. حال باید منتظر بود و دید وضعیت بازار خوراک دام و طیور در چند هفته آینده چه شرایطی را خواهد داشت.

 

منبع خبر: خبرگزاری مهر

 تاریخ انتشار: 1401/12/01

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد