طرح گوسفند نژاد پربازده راهی برای افزایش تولیدات دامی؛ میش‌هایی که به سه‌ قلوزایی رسیدند

 

نژاد گوسفندان افشار پرواری مرکز اصلاح نژاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب وارد مرحله سه ‌قلوزایی  شده‌اند.

جعفر نهری اقدم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب اعلام کرد که نژاد گوسفندان افشار پرواری مرکز اصلاح نژاد این دانشگاه وارد مرحله سه قلوزایی شده‌اند.

وی از آغاز تولد‌های سه‌قلو در گله پرواری مرکز اصلاح نژاد گوسفندان افشار دانشگاه آزاد اسلامی سراب خبر داد و افزود: با تلاش‌هایی که توسط استادان گروه دامپزشکی این دانشگاه به‌خصوص محمدعلی دادخواه در اصلاح نژاد، تغذیه و پروار گله‌ گوسفندان افشار این مرکز صورت گرفته، زمستان امسال شاهد ۲۰ مورد دوقلوزایی بودیم و در چند روز اخیر دومین مورد بره‌های سه‌قلو در این مرکز متولد شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب یادآور شد: دام‌های گله زیرپوشش مرکز اصلاح نژاد گوسفندان افشار بوده که با آغاز فصل زمستان، تولد بره‌های خود را آغاز کردند که طبق پیش‌بینی‌ها ۸۰ درصد از آن‌ها دوقلو و بالاتر خواهند بود که دانشگاه در نظر دارد با اصلاح و گسترش این نژاد موجب پربازده بودن صنعت دامپروری شهرستان سراب و منطقه شود.

نهری اقدم خاطرنشان کرد: طرح گوسفند نژاد پربازده راهی برای افزایش تولید گوشت قرمز و افزایش تولیدات دامی به‌دلیل تحقق شعار تولید دانش‌بنیان و اشتغال است و با اجرای موفق این طرح زمینه لازم برای گسترش فعالیت گوسفند نژاد پربازده در این شهرستان مهیا می‌شود.

مسئول مرکز اصلاح نژاد گوسفندان افشار هم با اشاره به تنوع نژادی گوسفندان، نژاد افشاری را به دلیل داشتن ژن چندقلوزایی، سرعت رشد بالا و چربی بالا در شیر، این نژاد را برای پروار و تکثیر بسیار مناسب و اقتصادی دانست.

محمدعلی دادخواه بیان کرد: در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب با همت همکاران و با درنظرگرفتن تمام فاکتور‌های علمی و بهداشتی مدرن و پیشرفته در کمتر از ماه از آغاز پروژه پرورش گوسفند امروز شاهد چندقلوزایی با میزان قابل توجه و بروز چند مورد سه قلوزایی در میان گوسفندان پرورش یافته است.

وی افزود: افزایش درآمد‌های غیرشهریه‌ای‌ که از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است با گسترش دادن به تولیدات دامی قابل دسترس خواهد بود.

 

منبع خبر: خبرگزاری آنا

 تاریخ انتشار: 1401/11/23

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد