تولید خوراک دام و طیور از ضایعات مخمر

 

به منظور جلوگیری از کپک زدگی خوراک دام و طیور و کاهش ضرر مالی دامداری های، یک استارتاپ موفق به استخراج دیواره سلولی مخمر و استفاده از آن در خوراک دام و طیور شد.

سیما مرادی مدیرعامل یک استارت آپ فعال در حوزه کشاورزی و دامداری با اشاره به تولید خوراک دام و طیور از ضایعات مخمر، گفت: افزایش جمعیت باکتری‌های پروبیوتیک موجب بالا رفتن میزان جذب و انرژی دریافتی از خوراک مصرف شده است که نتیجه آن نیز کاهش هزینه خرید خوراک توسط دامدار و مرغدار است.

اهمیت و کارآیی بالای دیواره سلولی مخمر به عنوان بخشی از ترکیبات سازنده توکسین بایندر‌ها می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری از بیماری دام و طیور شود.

وی افزود: از کاربرد‌های مهم توکسین بایندر‌ها وقتی است که خوراک دام و طیور به دلیل شرایط نامناسب نگهداری، دچار کپک زدگی شده باشد و دامداری‌ها برای جلوگیری از ضرر مالی گاهی ناچار به استفاده از چنین خوراک‌هایی هستند از این رو اضافه کردن توکسین بایندر به خوراک دام و طیور موجب دفع توکسین‌ها از بدن شده و از ورود آن به شیر و محصولات جلوگیری می‌کند.

مرادی به مزیت‌های رقابتی این محصول اشاره کرد و گفت: رقبای ما شرکت‌های داخلی هستند، اما قیمت محصولات شان بالاتر از محصولات ماست و دلیل ارزانی محصولات ما اینکه ماده اولیه که ضایعات مخمر است و دسترسی به ضایعات مجانی داریم .

وی ادامه داد: محصولات ما از نظر کیفیت مشابه محصولات خارجی است و گاهی نیز از جهت درصد پروتئین و قند‌های مفید بالاتر است.

مرادی ادامه داد: پیشنهاد ما استفاده از تجهیزات و ظرفیت کارخانه های تولید خمیر مایه در کشور و راه اندازی خط تولید محصولات جانبی با استفاده خمیر مایه تولیدی و جلوگیری از خام فروشی آن به کشورهای خارجی است .

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1401/11/19

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد