تب مالت، تبی که پایین نمی آید

 

تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام و معروف به بیماری هزار چهره است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: علائم بیماری تب مالت ممکن تب مالت، تبی که پایین نمی آید است شدید یا خفیف با شروع تدریجی یا ناگهانی باشد که از علائم شایع آن تب و لرز، خستگی، تعریق، سردرد، دردمفاصل کمر، بی اشتهایی، کاهش وزن و... است.

علی نیکونهاد افزود: این بیماری بر اثر ورود باکتری‌ها از دام‌های آلوده به بدن انسان ایجاد می‌شود و در گوسفند و دام شیوع زیادی دارد و باعث تلف شدن و سقط جنین در دام‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: شهروندان از شیر و فرآورده‌های لبنی پاستوریزه یا شیری که به اندازه کافی جوشیده استفاده کنند و قبل از مصرف به مدت ۵ دقیقه حتما شیر را بجوشانند.

نیکونهاد افزود: ضرورت دارد شهروندان مواد لبنی و گوشت مورد نیاز خود را از مراکز مجاز عرضه این محصولات تهیه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در سه سال اخیر شاهد رشد ۱۱۳ درصدی این بیماری در استان هستیم گفت: در سه سال گذشته ۳۰۹ مورد ابتلا به بیماری تب مالت در استان کشف شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان نیز با اشاره به اینکه در صدد هستیم که پوشش واکسیناسیون دامهای استان را از ۷۰ درصد به ۱۰۰ درصد گسترش دهیم گفت: یکی از مهمترین عوامل افزایش تب مالت در استان ایلام کشتار غیرمجاز دام است.

یونس احمدی  با تاکید بر اینکه مردم گوشت مورد نیاز خود را از قصابی‌های مجاز تهیه کنند افزود: کشتار غیرمجاز و عدم رعایت اصول بهداشتی در عرضه گوشت و فرآورده‌های دامی، موجب شیوع بیماری‌هایی از جمله تب مالت می‌شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1401/11/16

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد