عوامل سقط جنین در دام ها

 

با توجه به فصل آبستنی دام های سبک، شبکه دامپزشکی شهرستان طبس عوامل سقط جنین در دام ها را به منظور آشنایی دامداران و عشایر با علل و پیشگیری از این عارضه و مشکل تشریح کرد.

دکتر هادیان رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان طبس گفت : سقط جنین عارضه ای است که دام ماده قادر به نگهداری جنین نبوده و آن را از بدن دفع می نماید و در این ارتباط عوامل عفونی و غیر عفونی می توانند منجر به سقط جنین گردند .

اگر در گله های گوسفند و یا گاو بیش از ۵% از دامهای آبستنی سقوط نمایند گله با یک مشکل جدی روبرو است و باید در جهت تشخیص عامل سقط اقدام نمود .

 

علل سقط:

علل سقط را می توان به دو دسته عوامل عفونی وعوامل غیر عفونی تقسیم کرد:

 

علل غیر عفونی:

1-تغذیه و مسمومیت ها: کمبود مواد تغذیه ای به ندرت موجب سقط جنین می شوند ولی ممکن است در تولد نوزادان ضعیف وسخت زایی موثر باشند. کمبود ویتامین (A ) به مدت طولانی منجر به سقط تولد نوزادان ضعیف و عقب ماندگی میشود.در صورتی که موارد غذایی خورده شده مانند شبدر، چغندرو برگ کلم یخ زده وکپک باشند ممکن است موجب سقط جنین شوند.

2-عدم مراقبت صحیح: نگه داری دام در جایگاههای سرد ودر معرض کوران هوای سرد قرار گرفتن یا در گرمای زیاد دام به صورت طولانی دوانده شود ممکن است سقط جنین نماید.

3-عوارض مربوط به مادر: تب شدید.اسهال های مزمن.خونریزی های شدید ، بیماریهای انگلی ، دل درد هاو نفخ از جمله عوارضی هستند که موجب سقوط میشوند.

4- علل هورمونی:  عدم تعادل در مقدار استروژن ودر پروژسترون با توجه به اینکه رابطه حیاتی بین مادر جنین را دچار اختلال و در نتیجه موجب سقوط می شود .

5-عدم توانایی رحم و نگهداری جنین: گاهی در اثر نا هنجاریهای مادر زادی یا به علت جراحات حاصله و در موقع زایمان قبلی رحم قدرت انبساط خود را از دست داده و در ماههای آخر قادر به تهیه جای کافی برای جنین ندارد و رشد جنین متوقف می شود بالاخره سقط می گردد.

6-چند قلو آبستنی: حیوانات تک قلو زا(گاو.گوسفند و بز)که چند قلو آبستن می شوند بعلت عدم کفایت تغذیه بوسیله مادر و کمبود جا در رحم معمولا در اثر کمترین استرس حیوانات سقط میکند

سموم عالی و معدنی مانند ترکیبات نیترات ها بعضی از داروها مانند کورتون ها اکسی توسین وترکیبات استروژن ازجمله مواردی هستند که در دامها ایجاد سقط جنین می نماید

۷- عوامل ضربه ای:  پریدن ، افتادن شدید، ضربه شدید، و.... از عوامل هستندکه دام را وادار به سقط جنین میکند . ترس مستقیما موجب سقط نمی شود ولی در اثر وحشتی که در دام بوجود می آید ممکن است از خود عکس العمل بصورت ناگهانی بروز دهد که منجر به سقط جنین می گردد.

 

عوامل عفونی سقط جنین:

با کتریها، ویروسها، تک یاخته ها و قارچها می توانند تحت شرایط معین به رحم جنین و پرده های جنینی و یا کوتیلدون ها آسیب رسانده و باعث قطع آبستنی و متعاقب آن سقوط جنین شوند.

 

منبع خبر: سایت اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: 1401/11/17

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد