آیا علوفه هیدروپونیک در تولید خوراک دام مفید است؟

 

علوفه هیدروپونیک چیست؟ بررسی قیمت علوفه هیدروپونیک در بازار ؟ آموزش ساخت دستگاه تولید علوفه و شیوه کشت بذر جو ؟ معایب کشت علوفه به روش هیدروپونیک ؟ خرید تجهیزات علوفه هیدروپونیک؟

این سوالاتی است که در ذهن بسیاری از دامداران ایجاد می شود، دامدارانی که برای تهیه خوراک دام خود به مشکل خورده اند و تصمیم به تولید و استفاده از علوفه هیدروپونیک گرفته اند.

 

علوفه هیدروپونیک چیست؟

کشت بدون آب یا هیدروپونیک یکی از جدیدترین روش های کشت در سیستم های کشاورزی به حساب می آید که در آن خاک حذف می شود. در واقع شما با استفاده از یک گلخانه این امکان را خواهید داشت که در شرایط اقلیمی مختلف انواع محصولات گلخانه ای را کشت کنید.

مزیت هایی را که برای کشت هیدروپونیک می توان بیان کرد شامل کاهش مصرف آب، بهبود رشد گیاه و افزایش کیفیت رشد و ... است.

 

مشکلات کشت هیدروپونیک

آیا کشت هیدروپونیک مشکلاتی دارد؟ پاسخ این سوال منفی است در واقع بهتر است این طور جواب دهیم که این نوع کشت نه تنها مشکلی ندارد بلکه مزیت هایی را نیز دارد.

مثلا در کشت خاکی مواد مغذی مستقیم به ریشه نمی رسند چون ریشه در یک محیط فشرده است اما در کشت هیدروپونیک چون ریشه توسط مایع و آب احاطه شده، لذا این ریشه به طور کامل با محلول غذایی درگیر خواهد شد.

این که می بینیم در کشت هیدروپونیک رشد و کیفیت محصول افزایش پیدا می کند به همین دلیل است، یعنی چون گیاه به طور صد در صد با مواد غذایی در تماس است، لذا به راحتی می توانیم کنترل تغذیه ریشه را به دست بگیریم.

برای رشد گیاه ما به سه عامل نور، آب و هوای مناسب و مواد مغذی مناسب نیاز داریم. در کشت گلخانه هیدروپونیک شرایط آب و هوایی کاملا شبیه سازی می شود، با نور مصنوعی نور با کیفیت بالا و مدت طولانی تری به گیاه داده می شود و از طریق مواد مغذی محلول در آب و مناسب گیاه تغذیه می شود.

 

هزینه های تولید علوفه هیدروپونیک

برای تولید علوفه هیدروپونیک یک هزینه اولیه جهت ساخت دستگاه داریم که فرایند کشت در آن انجام می شود، در واقع این دستگاه باعث می شود اپراتوری یا کارکشاورزی به صورت اتوماتیک انجام شود.

کارهایی شامل آبیاری اتوماتیک، نور مصنوعی اتوماتیک، تهویه و سیرکولاسیون اتوماتیک، سرمایش و گرمایش اتوماتیک.

برای تولید علوفه هیدروپونیک هزینه های لازم شامل: هزینه خرید بذر، هزینه آب و برق، هزینه محلول غذایی، هزینه کارگر

هزینه آب و برق در این سیستم واقعا ناچیز است و عملا مصرف آب و برقی ندارید، چون پر مصرف ترین قطعه ی برقی در این سیستم یک پمپ آب است که هر ۲ ساعت فقط ۳۰ ثانیه برای ابیاری روشن می شود، یعنی عملا مصرف برقی وجود ندارد.

مصرف آب در این کشت مانند کشت خاکی است با این تفاوت که هدر رفت آب وجود ندارد و از طرفی پس آب به طور کامل قابل جمع شدن است لذا هدر رفت آب نیز ناچیز است.

محلول غذایی در آب حل می شود و اب به طور کامل ریشه را درگیر می کند لذا مصرف محلول کاهش می یابد، از طرفی هدر رفت آب نداریم به همین دلیل کود نیز از بین نمی رود، به همین دلیل هزینه های کود نیز بسیار ناچیز است.

یعنی با یک حساب سر انگشتی متوجه می شود که هزینه تولید علوفه بسیار ناچیز است، از طرفی شما به صورت طبقاتی کشت می کند، آن هم در ۸ طبقه که باعث می شود از محیط حداکثر استفاده را کنید.

 

معایب و مزایای علوفه هیدروپونیک

سوال و ابهامی که در ذهن بسیاری از دامداران ایجاد می شود مربوط به خوب و یا بد بودن علوفه هیدروپونیک است. روزانه مقالات مختلفی چاپ می شود که برخی می گویند علوفه هیدروپونیک خوب و برخی می گویند بد است.

آن کسی که می گوید علوفه هیدروپونیک بد است بدون استدلال و بر اساس تعصبات ذهنی سخن می گوید و البته علت این موضوع مربوط است به کم کاری افراد متخصص که باعث شده عده ای به راحتی با عنوان کارشناس سخنان غیر کارشناسانه بزنن.

سخنانی که حتی یک آزمایش عملی پشت آن نبوده، در حالی که برای استفاده از این علوفه هزاران آزمایش علمی و عملی صورت گرفته است.

به این عبارت دقت کنید: علوفه هیدروپونیک یک محصول جدید و ناشناخته نیست و دستگاه تولید علوفه معجزه نمی کند و یک محصول ناشناخته تولید نمی کند.

عبارت هیدروپونیک در انتهای نام علوفه فقط به این معناست که ریشه گیاه در آب و در تماس مستقیم با محلول های غذایی بوده است.

این علوفه همان علوفه موجود در طبیعت است با این تفاوت که دام هم قسمت سبز رنگ را مصرف می کند و هم قسمت جوانه زده را که دو سر سود می شود.

هنگامی که شما بذر خام را به دام می دهید درصد جذب آن پایین خواهد بود، و با بررسی سرگین گوسفند متوجه می شود درصد بالایی از بذرها با صورت هضم نشده از بدن دام خارج می شود. برخی افراد این بذر را کاملا نرم کرده و در جیره غذایی دام قرار می دهند، اما با این حال درصد جذب ان توسط بدن دام به اندازه علوفه فراوری شده نیست.

در علوفه هیدروپونیک چون بذر فرآوری شده و انزیم های آن آزاد می شود، درصد جذب این خوراک توسط بدن دام بیشتر خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر از کشت علوفه هیدروپونیک وارد این لینک شوید: آموزش کشت علوفه هیدروپونیک

 

جمع بندی

در مطالب بالا تا حدودی توانستیم علوفه هیدروپونیک را باز کنیم، علاوه بر آنالیز غذایی علوفه هیدروپونیک همچنین آزمایش های عملی و علمی توسط سازمان های بین المللی صورت گرفته که به زبان انگلیسی در اینترنت موجود می باشد.

مقالات متعددی در زمینه علوفه هیدروپونیک در وب سایت https://novinjavane.ir/ نیز قرار گرفته است که می توانید به آنها مراجعه کنید.

 

منبع خبر: خبرگزاری بازار

تاریخ انتشار: 1401/11/02

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد