هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام راهی برای جلوگیری از قاچاق

 

معاون دادستان قزوین: هویت‌گذاری و پلاک‌کوبی دام را برای جلوگیری از قاچاق باید به صورت جدی دنبال کرد.

علی فولیان در کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مطابق ماده ۵۷ قانون، قاچاق کالا و ارز جزو جرایم اقتصادی ست که زندگی مردم را تهدید می‌کند. اگر در این حوزه مدیریت و برنامه ریزی نداشته باشیم معیشت مردم تهدید و منجر به نارضایتی‌ عمومی می‌شود.

فولیان افزود: هر یک از مدیران مکلفند به وظایف قانونی خود عمل کنند. قانونگذار عدم انجام تکالیف را منجر به انفصال از خدمت دانسته است.

وی ادامه داد: در امر مبارزه با قاچاق، نمی‌توان به برخورد قانع شد. بهترین روش مقابله در این زمینه پیشگیری از وقوع این جرم است.

معاون دادستان گفت: مواد ۵ تا ۱۷ قانون مبارزه با قاچاق باید مورد مطالعه و اقدام موثر توسط مدیران قرار گیرد. مبارزه با قاچاق کار فرابخشی‌ست و باید با هماهنگی نهادهای مختلف انجام شود.

فولیان اذعان کرد: بخش قابل توجهی از قاچاق کالا و ارز در زمینه ترک فعل مدیران است.

وی گفت: یکی از راهکارهای نوین برای مبارزه با قاچاق دام، بحث هویت‌سازی‌ست. آمار پلاک گذاری دام‌ها باید مرتب ارائه و پلاک کوبی هم به صورت صحیح و دقیق انجام شود.

معاون دادستان گفت: اینکه ۴۰ درصد از دام‌های استان پلاک کوبی نشده است قابل قبول نیست.

فولیان افزود: دام‌های مکشوفه طبق قانون باید تحویل جهادکشاورزی و حداکثر ظرف یک هفته تعیین تکلیف شود. پست‌های قرنطینه دامپزشکی باید فعال شوند و نیاز به دستور قضایی ندارند.

وی گفت: طبق ماده ۳۸ قانون، جهادکشاورزی بعنوان یکی از نهادهای کاشف قاچاق باید پرونده را به تعزیرات حکومتی ارسال کند.

مدیرکل دامپزشکی استان هم در این نشست گفت: آمار سازمان جهاد کشاورزی در دام سبک و سنگین دچار چالش بود اما با تغییرات مدیریتی این آمار اصلاح و تقریبا دقیق شده است. برای پلاک کوبی نیاز به آمار درست داریم.

تاکید کرد: در رابطه با متولی امر قاچاق دام، این مسئولیت به عهده ی نیروی انتظامی و وزارت جهادکشاورزی است و دامپزشکی هم اگر در این زمینه ایفای نقش کرده بیشتر در زمینه سلامت دام بوده است.

وی ادامه داد: اختلاف نظر اینجاست که ارسال کننده پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی کدام نهاد است؟ در این زمینه اگر تاخیر صورت گیرد دچار خسارت هایی چون تلف شدن دام ، سرقت و ... می شویم.

این مسئول افزود: اداره کل دامپزشکی در ارتباط با دامدارها ید قانونی ندارد و فقط در امر نظارت و بهداشت ضابط است.

 معاون امور دام جهادکشاورزی هم گفت: در ۲۸ استان این مسئولیت به دامپزشکی واگذار شده است.

جلوخانی اعلام کرد: یک میلیون و ۳۷۰ هزارتا دام در استان وجود دارد که ۵۵۰هزار دام سبک و ۱۳۰ هزار دام سنگین پلاک کوبی شده اند.

وی گفت: پنج ارگان خصوصی مسئولیت پلاک کوبی دام‌ها را بر عهده دارد.

نماینده فراجا هم گفت : در بحث دام باید بدانیم قاچاق کشف شده را به کدام مراجع ارجاع دهیم. پرونده های قاچاق وقتی به نتیجه نمی‌رسد برای نیروهای انتظامی بی‌انگیزگی ایجاد می‌کند.

وی افزود: کشفیات دام قاچاق امسال در مقایسه با سال گذشته ۹۳درصد افزایش پیدا کرده و صورتجلسه ها تحویل دامپزشکی شده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1401/10/27

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد