توصیه‌هایی برای نگهداری از دام در فصل سرما

 

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: در فصل سرما از داروهای ضد انگل‌های ریوی برای دام‌ها استفاده شود و لازم است دام‌هایی که هرگونه علایم بیماری مانند سرفه، عطسه، آبریزش و تورم سر و صورت دارند جدا و در محل دیگری نگهداری شوند.

محمد اسدی امروز در شهرکرد گفت: دامپروران در ماه‌های سرد سال به منظور تامین سلامت دام‌ها و پیشگیری از بیماری‌ها ضروری است توصیه‌هایی را انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری افزود: در این ایام باید تجهیزات حرارتی لازم برای بالا بردن درجه حرارت بدن دام‌ها در محل نگهداری آن‌ها تامین شود و با توجه به احتمال یخ زدگی آب، ضروری است آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام‌ها تامین شود.

وی ادامه داد: در صورت استفاده از وسایل گرمازا در محل نگهداری دام‌ها، باید گازهای حاصل از احتراق وسایل گرمایشی به خارج از سالن هدایت شود همچنین در ساعات گرم‌تر روز، دام‌ها از اصطبل خارج شوند و برای مدتی درهای اصطبل باز بماند تا گازهای موجود در فضای اصطبل خارج و هوای تازه وارد شود.

اسدی توضیح داد: در فصل سرما از داروهای ضد انگل‌های ریوی برای دام‌ها استفاده شود و لازم است دام‌هایی که هرگونه علایم بیماری مانند سرفه، عطسه، آبریزش و تورم سر و صورت دارند جدا و در محل دیگری نگهداری شوند.

وی با بیان اینکه علائم شروع سرمازدگی شامل سردی شدید، تاول‌زدگی انتهای گوش‌ها، بی‌حالی، خمودگی و کاهش سرعت تنفس است، گفت: در صورت مشاهده‌ شروع علائم باید فوری نسبت به تنظیم دمای محل نگهداری دام اقدام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان افزود: حفظ گرمای لازم برای تامین دمای بدن بره‌های تازه به دنیا آمده ضروری است و بره‌ها و گوساله‌های تازه متولدشده در این فصل باید بلافاصله خشک و با شیر گرم تغذیه شوند.

وی با بیان اینکه آب و هوای سرد مانع رشد دام‌های تازه متولدشده می‌شود، ادامه داد: در فصل سرد دام‌ها باید با علوفه پرانرژی دارای قند مانند تفاله چغندر، تفاله مرکبات و ملاس سفید تغذیه شوند و به دنبال آن می‌توان از کنسانتره یا غلاتی مانند جو نیز استفاده کرد.

وی در پایان بیان داشت: در فصل سرد، استفاده از بستر مناسب در جایگاه نگهداری دام‌ها و تعویض به موقع آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

منبع خبر: خبرگزاری فارس

تاریخ انتشار: 1401/10/25

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد