زایمان نخستین گاو تکثیر شده ژنتیکی در روسیه

 

اولین گاو شبیه سازی شده در روسیه که در آوریل سال ۲۰۲۰ با استفاده از هسته سلول های سوماتیک به عنوان اهدا کننده در مرکز تحقیقات فدرال پرورش حیوانات متولد شده بود، توانست یک گوساله سالم را به دنیا بیاورد.

سرویس مطبوعاتی وزارت کشاورزی و غذای منطقه مسکو روز جمعه اعلام کرد: اولین گاو شبیه سازی شده در روسیه یک گوساله سالم به دنیا آورده است. به گفته این وزارتخانه، گوساله فوق ۴۰  کیلوگرم وزن داشته و دو هفته پیش متولد شد. دلیل عدم اعلام تولد این جانور، نیاز به انجام بررسی و مطالعات لازم از یکسو و اطمینان از زنده ماندن وی عنوان شده است.

گئورگی فیلیمونوف، معاون نخست وزیر منطقه مسکو که مسئول وزارت کشاورزی و غذای پایتخت روسیه نیز محسوب می شود، در این رابطه گفت: این گوشاله برای ما دارای اهمیت بسیار زیادی بوده و به همین دلیل تحت نظارت شبانه روزی دامپزشکان قار دارد.

وی در ادامه توضیحاتش افزود: فناوری ویرایش ژنوم تنها زمانی می تواند توسعه یابد که حیوانات شبیه سازی شده بتواند فرزندان زنده به دنیا بیاورند. به همین دلیل است که تولد اولین گوساله توسط یک گاو شبیه سازی شده، دستاورد بزرگی برای دانشمندان به شمار می رود. در حال حاضر هر دو حیوان در شرایط خوبی بوده و کاملا سالم هستند.

گفتنی است اولین گاو شبیه سازی شده روسیه در آوریل ۲۰۲۰ با استفاده از هسته سلول های سوماتیک به عنوان اهدا کننده در مرکز تحقیقات فدرال پرورش حیوانات متولد شد.

انتقال هسته ‌ای سلول ‌های سوماتیک (SCNT)  با استفاده از سلول ‌های سوماتیک اصلاح ‌شده ژنتیکی، امروزه به ‌عنوان یک پلت ‌فرم کلیدی فناوری برای ویرایش ژنوم گاو و سایر حیوانات زنده در نظر گرفته می ‌شود. به همین دلیل است که متخصصان در حال انجام تحقیقاتی برای بهبود مراحل بسیار مهم این فرایند هستند.

 

منبع خبر: خبرگزاری علم و صنعت

تاریخ انتشار: 1401/10/24

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد