عرضه شیر خام در لبنیات سنتی‌ها ممنوع است

 

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه گفت: عرضه شیر خام در لبنیات سنتی‌ها ممنوع است.

حسین حیدری با اشاره به ممنوعیت عرضه شیر خام در واحدهای لبنیات سنتی، گفت: واحدهای لبنیات سنتی با توجه به مجوزی که از اتاق اصناف اخذ کرده‌اند، صرفا اجازه عرضه فرآورده‌های لبنی را داشته و اجازه عرضه شیر خام ندارند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: محصولات لبنی فرآوری شده تحت نظارت دانشگاه علوم پزشکی عرضه می‌شوند، در حالیکه هیچ نظارتی بر عرضه شیر خام وجود ندارد و به همین خاطر واحدهای تولیدکننده لبنیات سنتی حق فروش شیر خام را ندارند.

حیدری توضیح داد: شیر در مقایسه با سایر فرآورده‌های دامی آسیب پذیری بیشتری در برابر عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌ها دارد، لذا باید توجه بیشتری به تولید، نگهداری و حمل و نقل آن انجام شود تا سالم به دست مصرف‌ کننده برسد.

وی در ادامه با بیان اینکه از شهروندان درخواست می‌شود از مصرف لبنیات سنتی خودداری کنند، تصریح کرد: احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بویژه بیماری تب مالت از طریق مصرف شیر و فرآورده های لبنی آلوده وجود دارد.

وی تاکید کرد: در بین محصولات لبنی، پنیر و بستنی سنتی خطرناک‌ترین فرآورده‌ها به شمار می‌روند، زیرا برای تولید این فرآورده‌های لبنی به شیوه سنتی، شیر به مرحله جوشیدن نمی‌رسد و احتمال بیماری‌زا بودن آن بیشتر است.

حیدری گفت: مصرف پنیر تازه‌ای که از شیر سنتی تهیه شده باشد هم مانند شیر است، اما اگر پنیری که به صورت سنتی تهیه شده، حداقل به مدت سه ماه در آب نمک نگهداری شود، باکتری‌های آلوده به تب مالت در آن از بین می‌رود.

وی در ادامه با توصیه مردم به مصرف شیر پاستورریزه، گفت: اگرچه جوشاندن مستقیم شیر برای از بین بردن آلودگی‌های شیر راهکار صحیحی است، اما باید توجه داشت ارزش غذایی شیر جوشیده شده کمتر از شیر پاستورریزه است.

وی یادآور شد: در اثر جوشاندن شیر، پروتئین‌ها و قند شیر شکسته شده و همین موضوع ارزش غذایی آن را به شدت کاهش می‌دهد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1401/10/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد