تولید کیت تشخیص گوشت‌های نامرغوب

 

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد موفق به تولید کیت تشخیص تقلبات گوشتی در مرکز رشد شد.

فرانک عالی، دانشجوی دکتری تخصصی ژنتیک مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد موفق به تولید کیت تشخیص تقلبات گوشتی در مرکز رشد دانشگاه شد.

عالی با بیان اینکه گوشت سفید و قرمز حلال و فرآورده‌های آن‌ها مانند سوسیس و کالباس از اقلام پرمصرف خوراکی در ایران هستند و آگاهی از ترکیب و مشخصات فرآورده‌های گوشتی از لحاظ کیفیت و مرغوبیت اهمیت زیادی دارد، گفت: امروزه با توجه به افزایش روزافزون قیمت گوشت و فرآورده‌های گوشتی، تقلبات در صنایع و فرآورده‌های گوشتی مانند استفاده از گوشت‌های نامرغوب و تاریخ گذشته و حتی استفاده از گوشت سایر حیوانات به جای گوشت گاو و گوسفند محتمل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه احتمال تقلب در واردات این فرآورده‌ها وجود دارد، این کیت می‌تواند گوشت ۲۵ حیوان مختلف را همزمان در این فرآورده‌ها نشان دهد، به طوری که فرآورده مورد نظر از کدام حیوانات یا گوشت و چه ماده‌ای از آن حیوانات درست شده است.

عالی اظهار کرد: با طراحی و ساخت سامانه آزمایشگاهی ردیابی و شناسایی گوشت و فرآورده‌های گوشتی از طریق واکنش‌های زنجیره‌ای پلی مراز (PCR) می‌توان انواع مختلف گوشت به کار رفته در فرآورده‌های گوشتی شامل کلیه غذا‌های پخته و خام، سوسیس و کالباس، همبرگر و سایر فرآورده‌های گوشتی را با دقت بسیار بالا تشخیص داد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر تشخیص نوع گوشت به کار رفته در غذا‌های پخته و فرآورده‌های گوشتی به سختی قابل انجام است، در این کیت، توالی‌های ژنتیکی خاصی از ژنوم میتوکندری به صورت مالتیپلکس (Multiplex) مورد تکثیر قرار می‌گیرند. مبنای تشخیص این کیت بر اساس شناسه‌های ژنتیکی حیوانات است که در هر یک از حیوانات متفاوت است.

 عالی یادآور شد: به این ترتیب صرفاً با یک واکنش PCR می‌توان منشأ گونه‌ای گوشت را در فرآورده‌های خام، نیمه پخته و پخته مورد شناسایی و ردیابی قرار داد.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1401/10/18

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد