تأسیس مرکز خدمات تخصصی «به نژادی دام سبک» جهاد دانشگاهی استان سمنان

 

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان از صدور مجوز تأسیس مرکز خدمات تخصصی «به نژادی دام سبک» این نهاد از سوی دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی کشور خبر داد.

علی منصفی راد اظهار کرد: به دنبال ارائه طرح پژوهشی با رویکرد فناورانه و دانش بنیان در حوزه اصلاح نژاد دام سبک از سوی جهاد دانشگاهی استان سمنان، موافقت اصولی تأسیس مرکز خدمات تخصصی با هدف افزایش اشتغال در منطقه، توسعه فعالیت های دانش بنیان و همچنین توسعه فعالیت های دامداری و صنعت دامپروری در استان سمنان صادر شده است.

وی ادامه داد: حفظ ذخایر ژنتیکی گوسفندان سنگسری، دستیابی به قوچ و میش های خالص اصلاح شده، ارزیابی امکان تولید بره های آمیخته ی گوشتی جهت افزایش راندمان خوراک با بکارگیری هتروزیس و... از مهمترین زمینه های‌ فعالیت‌ تخصصی‌ مرکز خدمات تخصصی به نژادی دام سبک جهاد دانشگاهی استان سمنان است.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان اضافه کرد: انجام مطالعات لازم در جهت ارائه ی خدمات ژنومیک در راستای افزایش سرعت پیشرفت ژنتیکی در گوسفندان بومی، ارائه خدمات تلقیح مصنوعی و بکارگیری روش ها نوین در جهت ارتقاء فناوری ها مرتبط با این فرآیند و انجام فعالیت های ترویجی به منظور ارتقاء سطح علمی دامداران و فعالین صنعت دامپروری نیز از سایر فعالیت های این مرکز خواهد بود.

منصفی راد خاطرنشان کرد: پروژه احداث ساختمان مرکز به‌نژادی دام سبک نیز در شهرستان مهدیشهر آماده بهره برداری است، و آزمایشگاه پایه اصلاح نژاد و به نژاد دامی، ایستگاه اصلاح نژاد و گروه های علمی، پژوهشی و فناورانه در این مرکز مستقر خواهند شد.

وی ادامه داد: فاز اول این پروژه در ساختمانی به زیربنای یک هزار و ۱۰۰ متر مربع و در زمینی به مساحت بالغ بر ۲۰ هزار مترمربع در حال ساخت است که فاز اول آن با تجهیز آزمایشگاه پایه انشاءالله در دور دوم سفر رئیس جهموری به استان سمنان به بهره برداری می رسد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان افزود: مرکز خدمات تخصصی به نژاد دامی جهاد دانشگاهی استان سمنان از مصوبات گذشته سفرهای ریاست جمهوری در استان سمنان که از سال گذشته و با مصوبه سفر استانی دولت سیزدهم مبنی بر ایجاد قطب دامپروری در شهرستان مهدیشهر پیگیری و کار ساخت آن تکمیل شد.

منصفی راد هزینه ساخت این پروژه را ۱۷ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: آزمایشگاه پایه یکی از مهمترین و کاربردی ترین بخش های این مرکز خدمات تخصصی است که با هزینه ای بالغ بر ۱۱ میلیارد تومان تجهیز شده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1401/10/17

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد