ممنوع بودن صادرات پشم سفید با وجود مازاد در داخل

 

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور با اشاره به اینکه با مازاد پشم در کشور مواجه هستیم، گفت: صادرات پشم سفید همچنان ممنوع است.

افشین صدر دادرس با اعلام اینکه صادرات پشم سفید همچنان متوقف است، ولی پشم رنگی آزاد شده، افزود: تاکنون متقاضی برای پشم رنگی وجود نداشته و به دنبال ایجاد بازار‌های جدیدی هستیم.

وی اضافه کرد: از سال ١٣٩٧ صادرات پشم را به دلیل حمایت از صنایع داخلی ممنوع کردند، ولی با توجه به اینکه از سال ١٣٩٧ تا سال گذشته مقادیر زیادی پشم وارد شده و تولید داخل هم وجود داشته منطقی به نظر نمی‌رسد که به خاطر حمایت از صنایع بخواهیم این کالا را که مازاد تولید هم داریم از بازار‌های خارجی محروم کنیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور ادامه داد: حدود ۷۰ میلیون راس گوسفند داریم و هر گوسفندی میانگین یک کیلو پشم تولید می‌کند، به عبارتی ۷۰ هزار تن پشم در کشور تولید می‌شود و نصف این پشم یعنی حدود ۳۵ هزار تن سفید و نصف دیگر آن پشم رنگی است.

وی تاکید کرد: بخشی از این پشم‌ها جذب صنایع و بازار می‌شوند و بخشی از آن روی دست دامدار می‌ماند؛ لذا صادرات آن می‌تواند کمک حداقلی به تولیدکنندگان باشد.

صدر دادرس تصریح کرد: قیمت پشم در داخل کشور به نژاد گوسفند مرتبط است، گوسفند مناطق شرقی پشم گران تر و مرغوب تری نسبت به نژاد موجود در غرب کشور دارند.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1401/10/14

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد