تمدید نیمی از پروانه‌های چرای دام کشور

 

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور: بیش از ۳۸۰ هزار فقره پروانه چرای دام در سطح کشور به یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار داده شده است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور، گفت: ۳۸۰ هزار و ۳۴۰ فقره پروانه چرای دام در سطح کشور در اختیار یک میلیون و ۵۲ هزار خانوار قرار داده شده که تقریبا ۵۰ درصد تمدید پروانه صورت گرفته و بیش از ۵۰ درصد هنوز تمدید نشده است.

ترحم بهزاد افزود: با گذشت فرصت ۳ ساله، دامداران تا ۲۹ اسفند امسال فرصت دارند اقدام به تمدید پروانه چرا کنند و در غیر این صورت پروانه چرای آن‌ها باطل می‌شود.

او در خصوص طرح جایگزین مرتع دار متوفی ادامه داد: در تبصره یک بند ۴۸ جایگزینی مرتع دار متوفی به مدت دو سال مشخص شده که با یک سال تمدید، برای این مهم تا ۱۱ مرداد سال ۱۴۰۲ فرصت تعیین شده است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور ادامه داد: کسانی می‌توانند جایگزین مرتع دار متوفی شوند که ساکن منطقه بوده و به صورت مستمر به حرفه دامداری مشغول باشد و عضویت نظام عشایری نیز داشته باشد.

بهزاد در خصوص تقویت پوشش مراتع خاطرنشان کرد: در راستای تقویت و افزایش پوشش گیاهی و تغییر بهبود معیشت بهره برداران، راهنمای اجرای فنی طرح مرتع داری تغییر پیدا کرده و نگرش سازمان تنها به علوفه متمرکز نیست و سایر استعداد‌ها از جمله گردشگری، بومگردی، آبزی پروری، زنبورداری، کشت علوفه کاری، زراعت چوب و... نیز مورد توجه قرار دارد.

او اضافه کرد: در این راستا ۹ مورد از جمله بوم گردی، زنبورداری، دامداری، کشت علوفه، پرورش ماکیان، پرورش وحوش، پرواربندی و زراعت چوب دیده شده است که همه این‌ها در راستای کمک به اقتصاد بهره برداران و تقویت پوشش گیاهی است.

مدیر کل دفتر امور مراتع سازمان منابع طبیعی کشور تاکید کرد: در این راستا تسهیلات فنی در نظر گرفته شده تا در اختیار بهره برداران قرار گیرد.

 

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیمای مرکز اراک

تاریخ انتشار: 1401/10/14

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد