وقتی طرح های حمایتی از دامداران، ناقص است

 

دامداران در سراسر کشور از جمله خراسان شمالی مشکلات متعددی دارند که گاها برای حمایت از آن ها طرح های مختلفی تدوین می شود، اما مشکل اینجاست که بعضی از این طرح های حمایتی، خودشان دارای نقص بوده و نیازمند چکش کاری هستند.

«تحویل نهاده به صورت مدت دار برای نگهداری دام» یکی از این طرح ها است که با هدف حمایت از دامداران تدوین شده اما نقاط ضعفی دارد که عملا باعث عدم استقبال از آن توسط دامداران می شود. موضوعی که هم اکنون نیز رخ داده و با عدم استقبال دامداران مواجه شده است؛ هدف از اجرای این طرح جلوگیری از کشتار دام مولد بود اما این موضوع در آن مغفول مانده بود. علت آن هم چیزی جز خلاء ها و ضعف های عیان در این طرح نیست.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هنوز طرح «تحویل نهاده به صورت مدت دار برای نگهداری دام» در خراسان شمالی اجرایی نشده است.

رضا شکاری با اشاره به اینکه طرح «تحویل نهاده به صورت مدت دار برای نگهداری دام» یکی از طرح ها برای حمایت از دامداران است، اظهار کرد: مقرر شده است تا در ازای ارائه نهاده دامی به هر دام، دام بعد از اینکه به موعد کشتار رسید در صورت نیاز دولت، یا گوشت قرمز تحویل داده شود یا وجه نهاده دامی اخذ شده به دولت پرداخت شود.

وی افزود: وجهی که به دولت باز می گردد بر اساس قیمت نهاده دامی است که همان روز تحویل دامدار شده است.

شکاری ادامه داد: در واقع این طرح شامل دام های پرواری می شود و این در حالی است که در این فصل از سال، دام پرواری چندانی وجود ندارد.

وی بیان کرد: از سوی دیگر، دامدار این نگرانی را دارد که در زمان تحویل گوشت، قیمت واقعی گوشت با قیمت تنظیم بازار هم خوانی نداشته باشد؛ لذا سبب شده تا رغبت چندانی برای شرکت در این طرح نداشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین برای اجرای این طرح، دامدار باید دارای ضمانت نامه بانکی باشد که صدور ضمانت نامه بانکی نیز منوط بر آن است تا بدهی بانکی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، دام های مولد شامل این طرح نشده و تلاش ما بر این است تا دام های مولد نیز شامل آن شوند، گفت: علت این موضوع نیز این است که نمی توان دام مولد را کشتار کرد و باید منتظر ماند تا بره به دنیا بیاید، پروار شود و سپس گوشت آن در صورت نیاز دولت، به دولت تحویل داده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تاکید کرد: در حال حاضر این آمادگی در سازمان وجود دارد تا طرح «تحویل نهاده به صورت مدت دار برای نگهداری دام» را برای دام های پرواری انجام دهد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1401/10/11

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد