مصرف شیر و فراورده های خام لبنی غیر بهداشتی می‌تواند باعث انتقال بیماری شود

 

مسعود اسدی پور رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم: بیماری بروسلوز را یکی از مهمترین بیماری های قابل انتقال بین حیوان و انسان عنوان نمود که هم از نظر مشکلات بهداشتی و هم به لحاظ اقتصادی حائز اهمیت می باشد و بهترین راه پیشگیری واکسیناسیون دام ها می باشد.

اسدی پور گفت:عامل بیماری باکتری بروسلا نام دارد که یک کوکو باسیل گرم منفی فاقد کپسول و بدون تحرک می باشد و  بروسلا ملی تنسیس مهاجم ترین و بیماری زا ترین گونه در بین گونه های جنس بروسلا هست که عامل بیشتر موارد علامت دار در انسان و عامل اصلی بیماری در گوسفند و بز که نوع غالب در کشور ماست و بروسلا ابورتوس در گاو ایجاد بیماری میکند و کمتر برای انسان بیماری زا بوده و بیشتر عفونت ها به نسبت خفیف یا بدون علامت هستند.

وی گفت: راه های انتقال بیماری را میتوان به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد یکی از طریق تماس با دام که در برخی مشاغل به طور شایع تری دیده میشود و  دیگری مصرف فراورده های لبنی آلوده و غیر پاستوریزه خصوصا شیر خام ، پنیر تازه ، سرشیر ، خامه تازه و بستنی سنتی میتواند موجب انتقال بیماری شود . باکتری بروسلا به حرارت حساس است و با پاستوریزه کردن و جوشاندن از بین میرود اما به یخ زدن و خشک شدن مقاوم می باشد. در بستنی با حرارت صفر درجه سانتی گراد تا 30 روز باقی میماند. ودر اثر خشک شدن به ذرات معلق در هوا تبدیل میشود که موجب انتقال بیماری از راه استنشاقی میشود.

اسدی پور  اظهار داشت: عملیات ایمن سازی جمعیت دام شهرستان اعم از صنعتی،روستایی و عشایری با تعداد۴ هزار راس دام سنگین  و ۴۰ هزار راس دام سبک آغاز شده و تا کنون تعداد   ۳۸ هزار راس گوسفند و بز و بیش از ۳ هزار راس گاو علیه بیماری بروسلوز واکسینه شده است.

وی در ادامه از مردم خواست برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت یا بروسلوز به هیچ عنوان از مواد لبنی غیر پاستوریزه و نجوشیده مصرف نکنند و در صورت استفاده از شیر خام حتما آن را به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانند.

 

منبع خبر: سایت اداره کل دامپزشکی استان کرمان

تاریخ انتشار: 1401/10/07

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد