همایش‌های اصلاح نژاد دام سبک با هدف افزایش بهره وری دامداران در قم برگزار می شود

 

کارشناس اصلاح نژاد دام جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در تمام مناطق قم با هدف آگاهی دامداران و افزایش بهره وری همایش اصلاح نژاد دام سبک را برگزار خواهیم کرد، تصریح کرد: تا امروز دو همایش اصلاح نژاد دام سبک در روستای دستجرد و در قم با همکاری کمیته امداد برگزار شده و سومین همایش از این سلسله همایش ها دوشنبه هفته جاری در شهرستان کهک برگزار می‌شود.

حمزه حاجی رجبعلی کارشناس اصلاح نژاد دام جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه در حال حاضر سلسله همایش‌هایی در خصوص اصلاح نژادی دام سبک در قم برگزار می شود، عنوان کرد: با توجه به اینکه فعالیت دامداری به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نیست هدف اصلی این همایش ها این است که با ارائه راهکارهایی نگه داری دام را برای دامداران مقرون به صرفه کند و برای آن ها توجیه اقتصادی داشته باشد.

وی از جمله موارد مطرح شده در این همایش‌ها را راهکارهای افزایش دفعات زایش دام سبک در سال عنوان کرد و گفت: دامدار می تواند در طول دو سال سه زایش دام سبک و با هر بار زایش حداقل دو تا سه قلو بره داشته باشد.

حاجی رجبعلی ادامه داد: در این صورت دامدار در طول دو سال می‌تواند ۹ بره داشته باشد و به این ترتیب به لحاظ اقتصادی سه دام می تواند هزینه دامدار بابت نگه داری باشد و ۶ دام می تواند سود باشد و این امر با رویکرد حال حاضر دامداران متفاوت است.

کارشناس اصلاح نژاد دام جهاد کشاورزی استان قم با بیان اینکه دامداران در طول دو سال نهایتا دو زایش دام سبک با تولید یک بره خواهند داشت، اضافه کرد: با بررسی عملکرد گله‌ای با ۱۰۰ رأس شاید ۲۰ درصد دوقلو زایی داشته باشد و ۸۰ درصد یک قلو زایی و یا حتی زایش نداشته باشد، شاهد این هستیم که نگهداری گله برای دامدار مقرون به صرفه نیست.

حاجی رجبعلی افزایش وزن روزانه دام سبک را مورد توجه قرارداد و گفت: این که دام به صورت ژنتیک بتواند بهره وری خوبی با میزان علوفه‌ای که دامدار در اختیار دارد برای او داشته باشد بسیار اهمیت دارد.

کارشناس اصلاح نژاد دام جهاد کشاورزی استان قم  ادامه داد: در حال حاضر دام هایی داریم که اگر در شرایط ایده آل آب و هوایی نگهداری شوند می توانند ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم افزایش وزن روزانه داشته باشند در صورتی در بحث اصلاح نژاد، نژادهایی داریم که ۴۵۰ گرم افزایش وزن روزانه دارند که وقتی با دام‌های بومی آمیختگی پیدا می کنند منجر به افزایش وزن روزانه دام از ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم می‌شود.

وی در موارد دیگر به صورت فیزیکی در بحث اصلاح نژاد، حذف دنبه صورت می گیرد با آمیختگی نژاد دام سبک بدون دنبه با دام دنبه دار در انتها نژادی که داریم نژاد دام بدون دنبه خواهد بود و این مسئله در افزایش وزن روزانه دام تاثیر گذار خواهد بود.

حاجی رجبعلی اظهار کرد: در استان قم چند گله پایلوت داریم که تمام هزینه‌های اصلاح نژادی برای رسیدن به یک قوچ یا میش مناسب که در گله بتواند ژن‌ها را انتقال دهد تماما در این واحدها انجام می شود.

کارشناس اصلاح نژاد دام جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: در گام بعدی اقدام به برگزاری همایش هایی با موضوع اصلاح نژاد دام سبک در مناطق مختلف استان کردیم و دامداران متقاضی برای ورود به بحث اصلاح نژاد با هدف افزایش بهره وری گله را شناسایی می‌کنیم و آن ها را به گله های پایلوت برای خرید نژاد اصلاح شده با قیمت مناسب ارجاع می‌دهیم.

حاجی رجبعلی با بیان اینکه در تمام مناطق قم با هدف آگاهی دامداران و افزایش بهره وری همایش اصلاح نژاد دام سبک را برگزار خواهیم کرد، تصریح کرد: تا امروز دو همایش اصلاح نژاد دام سبک در روستای دستجرد و در قم با همکاری کمیته امداد برگزار شده و سومین همایش از این سلسله همایش ها دوشنبه هفته جاری در شهرستان کهک برگزار می‌شود.

وی در خصوص ارائه تسهیلات به دامداران متقاضی اصلاح نژاد، ابراز کرد: کمیته امداد برای دامداران به ویژه افرادی که از مددجویان کمیته امداد استفاده کنند وام‌های کم بهره و بازپرداخت های بلندمدت در نظر گرفتند  همچنین جهاد کشاورزی نیز ارائه تسهیلاتی به دامداران دارند.

کارشناس اصلاح نژاد دام جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: امیدواریم با اقداماتی که امروز انجام می دهیم در سال‌های آینده علاوه بر رونق دامداری شاهد تامین گوشت قرمز بدون نیاز به واردات و با تولیدات داخلی حداقل برای استان قم و استان‌های همجوار باشیم.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1401/10/04

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد