ارتباط قوی علم و عمل، رویکرد جدید سازمان دامپزشکی کشور است

 

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در رویکرد جدید این سازمان یک ارتباط قوی و یک پل بسیار محکم بین علم و‌ عمل ایجاد کرده ایم و در چارت سازمان یک مشاور تحقیقات و‌ علوم دانش بنیان گنجانده شده است.

سیدمحمد آقامیری رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست بررسی سیاست ها و راهبردهای کلان کشور در حوزه کشاورزی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز تصریح کرد: در طول یک سال گذشته شورای عالی تحقیقات دامپزشکی کشور با حمایت سازمان تات و موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه ایجاد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هفت عنوان تحقیقاتی در اولویت شورای مذکور قرار گرفته است، اظهار کرد: به همین منظور کمیته های تخصصی تشکیل دادیم که نیازهای سازمان دامپزشکی کشور در حوزه ها و فیلد های مربوطه مرتفع شود و تا الان بیش از حدود ۴۵ اولویت تحقیقاتی در حوزه دامپزشکی تعیین شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشکلاتی در حوزه کمبود نیروی انسانی خبره در سازمان دامپزشکی به واسطه بازنشسته شدن کارکنان داریم، ابراز کرد: خوشبختانه اتخاذ رویکرد جدید و جهت گیری به سمت اینکه فاصله ها را با دانشگاه کم کنیم، از تکانه های موجود کاسته است و این کار درستی بوده است.

او از ایجاد یک مرکز فناوری و نوآوری دامپزشکی خبر داد و گفت: این مرکز در حال گسترش است و یک آزمایشگاه سیار خریداری که راه اندازی شده است. در طول چهار ماه اخیر بحث پاکسازی ۶ بیماری بسیار مهم در کشور آغاز شده که با اقتدار در حال اجراست که بیماری های استراتژیک آبله، تب برفکی، هاری و لمپی اسکین از این جمله است.

به گفته وی؛ هر چه سریعتر بتوانیم نسبت به پاکسازی این بیماری ها در سطح کشور فائق بیاییم علاوه بر اینکه در داخل کشور رتبه بسیار شایسته ای را کسب خواهیم کرد، حتی در سطح بین المللی نیز حائز جایگاه بسیار مطلوبی خواهیم شد علی الخصوص در این شرایط سخت تحریم های ظالمانه آمریکا و اروپا که علیه مردم مظلوم ایران ایجاد کرده اند.

آقا میری با بیان اینکه برای پاکسازی نیاز به یک کار پیشگیری وسیع است، اضافه کرد: پیشگیری را در دو حوزه انجام می دهیم؛ پیشگیری از طریق واکسیناسیون و از طریق آموزش و ترویج بهره برداران و دامداران در دستور کار گذاشته ایم. در حوزه واکسیناسیون اولویت با دامداران عشایری است زیرا که در کوچ هستند و می توانند مخاطرات بهداشتی برای دامداری های صنعتی و سنتی ایجاد کنند.

او با بیان اینکه در حوزه اقدامات پیشگیرانه از طریق آموزش و ترویج موارد بهداشتی یک سری برنامه ها انجام شده است، افزود: قرارگاه بهداشتی برای واکسیناسیون دام‌های عشایری که در مناطق صعب العبور و سخت گذر هست ایجاد شده است، نتیجه هشت ماه اقدامات جهاد دامپزشکی ۳۸.۵ درصد افزایش سطح واکسیناسیون دام های کشور است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به ضرورت های اصلاح قانون های این سازمان نیز گریزی زد و گفت: این قانون نیاز به اصلاحاتی دارد با توجه به اینکه تغییراتی در دنیا دارد انجام می شود و علوم و فنون حوزه دامپزشکی به تغییراتی در حوزه قانون نیاز دارد.

 

دانشکده های دامپزشکی و کشاورزی شیراز پایلوت دانش بنیان کشور می شوند

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: بنا داریم دانشکده های دامپزشکی و کشاورزی شیراز به دلیل قدمت، ظرفیت ها و قابلیت های علمی که دارند در قالب پایلوت دانش بنیان کشور قرار بگیرند.

محمد جواد عسکری نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی در حاشیه نشست بررسی سیاست ها و راهبردهای کلان کشور در حوزه کشاورزی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی نشستیم با مسئولین کشوری جمع بندی کردیم تا این مجموعه با ظرفیت دانشگاهی که دارد به عنوان پایلوت قرار دهیم.

نماینده مردم شهرستان های داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در بحث دانش بنیان رشد ما در بخش کشاورزی و زیرمجموعه اش ۴ درصد است، اضافه کرد: رشد ۴ درصد ایراد است، ما حتما باید این را به ۴۰ تا ۵۰ درصد برسانیم، برای اینکه امنیت بخش کشاورزی تامین و امنیت غذایی حاصل بشود.

عسکری با بیان اینکه امنیت غذایی یکی از مباحث جدی در جوامع بشری است، اظهار کرد: نیاز انسان به گوشت سفید و قرمز و لبنیات از اساس کار است، اگر در بخش تولید این مواد پروتئینی هزار تومان بیشتر هزینه کنیم حتما در حوزه بهداشت و درمان نیازی نیست که ده هزار تومان هزینه کنیم زیرا در حوزه سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و نامگذاری شعار سال به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین ابراز کرد: این سه مجموعه مربوط به بخش کشاورزی است، هم تولید بیشتر و با کیفیت برای صادرات و هم دانش بنیان کردن و هم ۳۵ درصد اشتغال مربوط به ماست از این رو در دانشکده دامپزشکی حاضر شده ایم.

او با اشاره به اینکه امروز نقطه نظرات را گرفتیم و حتما در حوزه تجهیرات و اعتبارات ویژه و اختصاصی در بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه به آن توجه می کنیم، افزود: به دنبال این هستیم بستری برای توسعه همه جانبه بخش کشاورزی فراهم شود و رشد دانش بنیان در این بخش را افزایش دهیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی با تاکید بر اینکه اولویت اول ما دانش بنیان کردن بخش کشاورزی است، گفت: اگر فضای آکادمیک، تحقیقی و پژوهشی با فضای اجرایی همخوانی نداشته باشد کشاورزی آسیب می بیند از این رو تلاش می کنیم و زیر ساخت ها را مهیا کرده ایم تا در یک فاصله کوتاه مدت یکساله به اهداف خود برسیم.

عسکری با اشاره به اینکه خرید تضمینی محصولات کشاورزی، اجرایی کردن الگوی کشت، کشت قراردادی و امهال و استمهال وام‌ها از دیگر اولویت های اکنون بخش کشاورزی است، افزود: در برنامه ششم توسعه احکام اجرایی بخش کشاورزی رشدش ۳۰ درصد بوده، در برنامه هفتم داریم کاری می کنیم که به تناسب برنامه هفتم، اجرایی شدن احکام مربوط به بخش کشاورزی به ۷۰ درصد برسد.

نشست بررسی سیاست ها و راهبردهای کلان کشور در حوزه کشاورزی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه شیراز میزبان سیدمحمد آقامیری معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان دامپزشکی کشور، علیرضا افشاری منش مدیر حوزه ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمعی از معاونین و مدیران دستگاه های وابسته به این سازمان بود.

 

منبع خبر: خبرگزاری موج

تاریخ انتشار: 1401/09/28

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد