انجام مراقبت دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی گامی موثر در حمایت از تولید داخلی کشور

 

دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اعلام کرد: نظر به اهمیت ارتقای سطح کیفیت محصولات دارویی دامپزشکی بویژه درخصوص محصولات تولید داخل،کاهش انگیزه ورود و استفاده از داروهای قاچاق و غیر مجاز، تولید و مصرف داروهای موثر و کاملا بی خطر به بازار مصرف، مراقبت پس از فروش دارو و مواد بیولوژیک توسط نیروهای اداره تشخیص و درمان این اداره کل صورت می پذیرد.

وی از انجام مراقبت بیش از 40 قلم دارو و مواد بیولوژیک از ابتدای سال جاری خبر داد و اعلام کرد: با تلاش نیروهای این مجموعه از 40 قلم دارو، مکمل و سم به تعداد 130 عدد نمونه برداری صورت پذیرفته و به سازمان دامپزشکی کشور ارسال شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه رویکرد هوشمندانه و تدبیر سازنده رهبر معظم انقلاب در حمایت از تولید ملی و محصولات داخلی در شرایط حساس اقتصادی کنونی کشورمان حاکی از اهمیت و ضرورت توجه همه جانبه به این اصل مهم و یک عزم ملی جدی در این راستاست، اعلام کرد: دامپزشکی با انجام مراقبت پس از فروش دارو و مواد بیولوژیک گامی موثر در راستای حمایت از تولید داخلی کشور و به دنبال ان تشویق مصرف‌کنندگان به خرید محصولات دارویی داخلی با کیفیت بر می دارد.

دکتر رشیدی اعلام کرد: رشد اقتصادی و توسعه ملی، افزایش اشتغال، کاهش انگیزه واردات غیرقانونی دارو و مواد بیولوژیک و افزایش کیفیت محصولات دارویی از جمله آثار مراقبت پس از فروش دارو و مواد بیولوژیک می باشد.

این مقام مسئول افزود: نمونه برداری مراقبت دارو و مواد بیولوژیک دامپزشکی بمنظور ارزیابی کیفیت دارو در طول عمر قفسه ای و کنترل مشخصات فیزیکو شیمیایی یک فرآورده دارویی در مکان های مختلف بعد از ورود به بازار انجام می شود و این مهم سبب ارتقاء کیفیت محصولات داخلی دارویی و ایجاد جایگاه مناسب برای محصولات ایرانی در بازارهای داخلی و جهانی و نیز در اذهان مصرف کنندگان و در واقع احترام به اعتماد و انتخاب آنها می گردد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: در واقع هدف از اجرای مراقبت پس از عرضه دارو به بازار ارزیابی ایمنی، کارایی و ...  و افزایش کیفیت فراورده دارویی می باشد.

دکتر رشیدی با بیان اینکه مراقبت پس از عرضه دارو به بازار به معنی کنترل و ارزیابی داروها پس از عرضه به بازار به منظور تحقق اهداف مطرح شده می باشد، افزود: اجرای مراقبت و پایش تولید کنندگان، وارد کنندگان و عرضه کنندگان دارو را به این باور می‌رساند که با ورود دارو به بازار مسئولیت آن تمام نشده و حفظ کیفیت ایمنی و کارایی فراورده دارویی تا انتهای تاریخ انقضای آن و تا زمانی که به مصرف برسد بر عهده تولیدکننده، ثبت کننده و وارد کننده محصول می باشد.

دکتر رشیدی بیان کرد: در اولویت قرار دادن سلامت مردم و عرضه کالا و خدمات با کیفیت باید سرلوحه کار تمامی تولید کنندگان، صنعتگران و ارائه دهندگان خدمات قرار گیرد تا مردم با اطمینان و رغبت به سمت انتخاب و مصرف کالاهای ایرانی سوق یابند و این مهم در خصوص شرکتهای تولید کننده فراورده های دارویی دامپزشکی نیز حایز اهمیت ویژه می باشد.

این مقام مسئول ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان با همکاری شرکت های دارویی نسبت به نمونه برداری تصادفی و انجام آزمایشات و اجرای مراقبت دارو و مواد بیولوژیک اقدام می نماید.

دکتر رشیدی بیان کرد: مراقبت و ارزیابی کیفیت داروهای دامپزشکی شامل فهرست دارویی از تولید داخل یا وارداتی از جمله داروهای دامپزشکی، واکسن ها و انواع مواد بیولوژیک، سموم دامپزشکی، ضدعفونی کننده ها و شوینده ها، داروهای گیاهی و طبیعی، پروبیوتیک و پربیوتیک، سیمبیوتیک، آنزیم ها، پیش مخلوط های دارویی دارای اثرات درمانی و انواع مکملها و افزودنی های خوراک دام از قبیل دی و مونو کلسیم فسفات، مواد معدنی و آلی، بنتونیت و زئولیت می باشد.

وی به تشریح اولویت های انتخاب دارو برای انجام کنترل های کیفی و کمی پس از عرضه به بازار پرداخت و گفت: اولویت های انتخاب دارو  شامل داروهایی است که بر اساس آمارهای موجود دارای میزان بالای مصرف بوده و از منظر مدیریت بهداشتی بیماری های دام حائز اهمیت می باشند، همچنین داروهایی که دارای تغییرات فیزیکی یا هرگونه عدم انطباق در شکل و بسته بندی دارند، داروهایی که پتانسیل بالا دارند، داروهایی که میزان ماده فعال نسبت کمی از فرمولاسیون دارویی را تشکیل ‌دهد، داروهایی با  دامنه اثر درمانی محدود، واکسن های زنده، سموم دامپزشکی، مکمل ها و افزودنی ها می باشد.

دکتر رشیدی در این رابطه افزود: همچنین اگر گزارش های مستند ازدامپزشکان معین و سایر منابع مورد وثوق مبنی بر عدم اثربخشی و کارایی درمانی مناسب دارو مطابق با ادعای لیبل یا پروانه وجود داشته باشد و یا  گزارشاتی های مستند مبنی بر بروز مقاومت آنتی بیوتیکی در سطح کلینیک و پاراکلینیک و عوارض ناخواسته دارویی به شکل مکرر اعلام گردد،این داروها نیز در اولویت قرار می گیرند.

دکتر حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در پایان با بیان اینکه مسئولیت اجرای مراقبت پس از عرضه دارو به بازار بر عهده اداره کل دامپزشکی استان و شرکت تولید کننده، ثبت کننده و وارد کننده می باشد، گفت:  از آنجاییکه مسئولیت تضمین کیفیت مواد اولیه و محصول دارویی ماهیتا بر عهده شرکت تولید کننده، ثبت کننده و وارد کننده می باشد علاوه بر انجام نمونه برداری توسط نیروهای این اداره کل، شرکت موظف است با تنظیم برنامه به تناوب نسبت به نمونه برداری و انجام آزمایشات کمی و کیفی اقدام نموده و نتایج و مستندات را در سوابق نگهداری و در زمان بازرسی و یا تمدید پروانه و گواهی ثبت ارائه نمایند.

 

منبع خبر: سایت اداره کل دامپزشکی استان کرمان

تاریخ انتشار: 1401/09/28

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد