تهیه خوراک دام با نرخ دلار قیمت فروش گوشت به ریال است

 

خمر دامدار گلستانی گفت: تهیه خوراک دام با قیمت دلار اما فروش گوشت دام به ریال محاسبه می شود که این اختلاف قیمت بین هزینه های تولید و درآمد دامداران را ازپای درآورده است.

نورالله خمر اظهار کرد: به علت فقدان خوراک دام، گرانی علوفه، قیمت پایین گوشت و شیر همچنین به صرفه نبودن هزینه های تولید دامداران سنتی به کشتار دام های مولد روی آوردند.

این دامدار گلستانی با بیان این که گرانی قیمت خوراک توان ادامه فعالیت را از دامداران گرفته، بیان کرد: این گرانی ها منجر به ورشکستگی دامداران شده و بسیاری این شغل را که از پدرانمان به ما رسیده را ترک کردند.

وی ادامه داد: به گفته مسئولان خرید شیر باید کیلویی ۱۲ هزار تومان از دامدار باشد اما در واقعیت از دامدار کیلویی هفت هزار تومان خریداری می شود.

خمر با بیان این موضوع که درآمد دامدار کفاف هزینه های تولید را نمی دهد، یادآورشد: آشفتگی در بازار دام منجر شده تا دلالان گوشت را با قیمت پایین تری خریداری کنند و دامدار هم چاره ای جز فروش ندارد.

به گفته وی، دامداران سنتی برای پرداخت بدهی های خود به شرکت های تهیه خوراک دام مجبور به فروش یا کشتار دام مولد خود شده اند که این موضوع دامدار و بخش تولید را تحت الشعاع قرارداده است.

خمر خاطرنشان کرد: اگر روند کشتار دام های مولد همچنان ادامه یابد در سال آینده دام مولدی در استان وجود نخواهد داشت.

این دامدار گلستانی سهمیه بندی غیرکارشناسی و نامناسب خوراک دام را چالش جدی دامداران دانست و افزود: دولت برای هر دام سبک دو کیلو خوراک در ماه در نظر گرفته که این میزان برای فقط ۳ روز دام سبک استفاده می شود

وی ادامه داد: دولت باید در تهیه خوراک دامدران را حمایت کند زیرا شرایط حال حاضر برای دامداران سنتی مقرون به صرفه نبوده و حتی درآمد آنها جوابگوی زندگیشان نیست.

خمر با بیان این نکته که کمبود و گرانی خوراک دام انگیزه تولید را از دامدار گرفته، اظهار کرد: دامدار خوراک و نهاده را با افزایش قیمت در دلار تهیه می کند اما از سوی دیگر گوشت را به ریال می فروشد و این اختلاف بین دلار و ریال دامداران را از پای درآورده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری بازار

تاریخ انتشار: 1401/09/27

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد