اجزای حرام حیوانات حلال‌گوشت چه می‌شود؟

 

اجزای حرام حیوانات حلال‌گوشت به قولی ۱۴ مورد است که بخش اندکی از آنها جمع‌آوری و برای مصارف مختلف به کشورهای دیگر صادر شده و بخشی هم به گفته رئیس اداره دامپزشکی مراغه معدوم می‌شود.

دکتر «فراز احمدی» افزود: این ۱۴ مورد خون، نرینه، فرج یا آلت مادگی، بچه‌دان، ذات‌الاشاجع (که در میان سم قرار دارد)، غدد یا دشول، تخم یا دنبلان، نخودی مغز، نخاع، زردپی، کیسه صفراء، سپرز یا طحال، مثانه و حدقه چشم را شامل می‌شود.

به گفته وی چند شرکت معدود که با کشتارگاه‌های دام کشور قرارداد همکاری دارند، نخاع، زردپی و آلت نرینگی را بر صورت کیلویی از کشتارگاه دام مراغه خریداری می‌کنند و علاوه بر آنها «نای» و «آئورت» که جزو اجزای حرام نیست هم از سوی این شرکت‌ها خرید می‌شود.

وی در مورد حجم این اجزا نیز بیان کرد: در کشتارگاه صنعتی مراغه طی هشت ماه نخست سال جاری حدود ۱۴ هزار راس دام سنگین کشتار شد که ۷۵ درصد از آنها نر بود و بر همین اساس می‌توان گفت «در این مدت آلت نرینگی ۱۰ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین و نخاع و زردپی ۱۴ هزار راس به این شرکت‌ها عرضه شد».

 

مردم منطقه در کشتارهای خانگی کدام اجزا حرام را مصرف می‌کنند؟

رئیس اداره دامپزشکی مراغه می‌گوید: برخی از اهالی بر اساس باورهای سنتی که مبنای علمی هم ندارد، تنها طحال و بیضه دام نر را مصرف می‌کنند در حالی که علاوه بر شرع، علم نیز مصرف آنها را رد می‌کند.

دکتر احمدی بیان کرد: کار «طحال» تصفیه خون بوده و این بخش در حقیقت محل نزاع سلول‌های خونی با میکروب و بسیار غیربهداشتی است؛ این جزء حرام از دام‌های سنگین، دارای عوامل باکتریایی است و بی‌خود نیست که انسان بر اساس شرع و علم از خوردن آن نهی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بیماری تب مالت در بیشتر موارد از مصرف پستان یا بیضه دام نر به انسان منتقل می‌شود، اضافه کرد: حضور ناظران شرعی و بهداشتی در کشتارگاه‌های دام و طیور ضامن امنیت غذایی و سلامت اعضای جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه علاوه بر ۱۴ هزار دام سنگین، ۱۷۵ هزار دام سبک نیز طی هشت ماه نخست سال جاری در کشتارگاه صنعتی دام مراغه کشتار شده بود، اظهار داشت: در همین مدت بیش از چهار میلیون قطعه مرغ نیز در دو کشتارگاه صنعتی طیور شهرستان کشتار شد که همه آنها تحت نظارت بهداشتی و شرعی بود.

وی ادامه داد: در این مدت ۲ هزار و ۵۰۰ مورد از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی بازدید و ۷۲ فقره نمونه از این فرآورده‌ها تهیه شد که در نهایت، حجم کشف و معدوم‌سازی به حدود ۹ تن رسید.

رئیس اداره دامپزشکی مراغه اضافه کرد: طی بازرسی‌های انجام گرفته‌ی این مدت در کشتارگاه‌های دام و طیور، بیش از ۵۰ تن مرغ و آلایش مرغی و بیش از ۳۰ تن لاشه دام و آلایش دامی غیرقابل مصرف کشف و معدوم‌سازی شد.

قانون نظارت بر ذبح شرعی، مصوب سال ۱۳۸۷ مجلس شورای اسلامی است که آیین‌نامه اجرایی آن در سال ۱۳۸۸ به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد و ناظران شرعی اکنون بر اساس همین قانون نسبت به ذبح اسلامی در کشتارگاه‌های دام و طیور نظارت می‌کنند.

امروزه کسب‌وکارهای اینترنتی نیز شرایطی برای خرید و فروش برخی از گوشت‌های حرام دریایی همچون سفره ماهی، ماهی‌های مرکب مانند هشت‌پا، کوسه‌ماهی، خرچنگ، مارماهی، گربه‌ماهی، عروس دریایی، شاه‌میگو یا لابستر فراهم کرده است؛ گوشت‌هایی که بر اساس اعلام علما خوردن آنها اثر وضعی دارد و پژوهش‌های علمی نیز توصیه‌های دینی را تایید می‌کند.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایرنا

تاریخ انتشار: 1401/09/21

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد