دانش فنی بهبود راندمان رشد گوساله نر پرواری در دستان دانشجوی جوان

 

دانشجوی نخبه استان مرکزی با دستیابی به تولید و تدوین دانش فنی بهبود راندمان رشد گوساله نر پرواری دوره شیردهی به گوساله را کوتاه و موجب افزایش وزن سریع تر دام و کاهش تلفات پرواربندی شد.

عمران کردآبادی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران است که پس از فارغ التحصیلی در رشته کارشناسی علوم دامی و بعد از ۶ سال سابقه تجربی در صنعت دامپروری، هم اکنون در رشته تغذیه دام مشغول تحصیل است و موفق شده به عنوان یک واحد پیش رشد پارک علم و فناوری استان مرکزی به تولید و تدوین دانش فنی بهبود راندمان رشد گوساله نر پرواری دست پیدا کند.

این دانشجوی محقق که تجربه کار در صنعت دامپروری را در دامداری ۹۰۰ راسی پدرش کسب کرده، پیرامون تجربیاتش در این حرفه می‌گوید: از نوجوانی به دلیل حرفه پدرم که در پرورش دام سنگین فعالیت داشت، به این صنعت علاقمند شده و سعی کردم در کنار تجربه، به کسب علم و دانش در این حرفه بپردازم و همین مسئله باعث شد رشته دانشگاه مرتبط با صنعت دام و طیور را انتخاب کنم.

عمران کردآبادی با اشاره به تولید ماهانه ۴۷۰ تن شیر در دامداری پدرش می‌افزاید: دوره پیش پروار دام سنگین تاثیر مستقیمی در پرواربندی دارد، به طوری که اگر دام در دوره پیش پروار به صورت صحیح و اصولی پرورش یابد، در دوره پرواربندی رشد بهتری خواهد داشت.

وی با اشاره به دانش فنی بهبود راندمان رشد گوساله نر بیان می‌کند: بر اساس این دانش فنی چنانچه دام‌ها زودتر از شیر گرفته شوند و به خوراک جامد عادت پذیر شوند راندمان رشد بهتری خواهد داشت.

این دانشجو روال نرمال شیردهی به گوساله در ایران را بین ۸۰ تا ۹۰ روزگی اعلام کرده و بیان می‌کند: با دانش فنی جدید گوساله ۴۰ روز زودتر از دوره نرمال در ایران از شیر گرفته می‌شود و به خوراک جامد عادت داده می‌شود که براین اساس رشد دستگاه گوارش گوساله بهتر اتفاق خواهد افتاد و گوساله تا سن نهایتا ۵۰ روزگی، میانگین روزانه ۸۵۰تا۹۰۰ گرم افزایش وزن خواهد داشت.

کردآبادی بهبود وزن‌گیری، افزایش سلامت و سریع‌تر شدن دوره رشد گوساله را از مزیت‌های این روش دانسته و خاطرنشان می‌کند: باتوجه به علوم رفتاری دام، تغذیه، روش شیردهی، کنترل آلودگی و دانش فنی، این امکان فراهم می‌شود که گوساله دوره پیش پروار را کوتاه‌تر و متناسب با آن دوره پروار بندی را نیز کوتاهتر سپری کند به طوری که اگر دام در دوره پیش پروار زودتر از شیر گرفته شود و حدود یک کیلو الی یک کیلو و ۲۰۰ گرم ماده خشک از طریق خوراک جامد دریافت کند باعث رشد بهتر دستگاه گوارش می‌شود.

وی تصریح می‌کند: باتوجه به حساسیت بالای دام به آلودگی محیطی در سنین پایین، با استفاده از دانش فنی و تقویت سیستم ایمنی دام می‌توان درصد تلفات را کاهش داد، مزیت اقتصادی این طرح کاهش هزینه‌ها به واسطه‌ی کاهش درصد تلفات و کاهش مصرف شیر است که جبران هزینه‌ای به مبلغ  ۲تا ۳ میلیون به ازای هر راس می‌شود.

این جوان نخبه منابع محدود مالی و عدم ثبات قیمت در بازار و قیمت گذاری دستوری محصول را از مشکلات اساسی اجرای این طرح دانسته و بر لزوم قیمت گذاری واقع بینانه با توجه به هزینه‌ها تاکید کرد.

 

منبع خبر: خبرگزاری ملت بیدار آنلاین

تاریخ انتشار: 1401/09/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد