معرفی سه محصول آماده تجاری‌سازی و ورود به بازار کشور

 

مدیر مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست ‌فناوری با اشاره به محصولات عرضه شده این مرکز در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن ‌بازار گفت: محصول جایگزین آنتی‌بیوتیک محرک رشد دام و طیور، سیمان زیستی و چغندرقند تراریخته آماده تجاری‌سازی و ورود به بازار هستند.

امیر میمندی‌پور درباره بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار اظهار کرد: نمایشگاه هر سال بهتر می‌شود، تعداد مراکز تحقیقاتی افزایش یافته و مراکز تحقیقاتی وزارتخانه‌های دیگر مانند وزارت جهاد کشاورزی نیز در نمایشگاه حضور دارند.

وی افزود: همچنین همزمانی برگزاری نمایشگاه ایران‌ساخت و نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار باعث شد تا شاهد زنجیره‌ای از تولید ارزش فناورانه از سطح آمادگی ۱ تا سطح آمادگی ۹ در هر دو نمایشگاه به شکل همزمان باشیم.

 

عرضه دستاوردهای پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌ فناوری در مورد دستاوردهای ارائه شده توسط این پژوهشگاه در بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار اظهار کرد: ما فناوری‌های سطح آمادگی ۳ به بالا تا ۷ را که آماده سرمایه‌ گذاری هستند در این نمایشگاه در معرض دید علاقه ‌مندان قرار داده‌ایم.

مدیر مرکز رشد پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری، گفت: از جمله این فناوری‌ها، فناوری تولید پروبیوتیک برای خوراک دام‌، طیور و آبزیان، سیمان زیستی است. سیمان زیستی میکروارگانیسم‌هایی است که می‌توان روی شن‌های بیابان پاشید، تکثیر می‌شوند و مانع از ایجاد گردوغبار و تثبیت خاک می‌شود.

میمندی پور ادامه داد: سیمان زیستی آماده تجاری‌سازی و ورود به بازار است و می‌توانیم از این مرحله به بعد آن را به سازمان محیط زیست یا دیگر سازمان‌های متولی واگذار کنیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری ادامه داد: محصول دیگر پژوهشگاه افزودنی‌های خوراک دام و طیور است که به عنوان محرک رشد استفاده می‌شود، همچنین نانوکپسول‌های حاوی اسانس‌ها و ترکیبات فعال گیاهی است که در خوراک دام و طیور و آبزیان استفاده می‌شود، جایگزین آنتی بیوتیک محرک رشد است و باعث افزایش وزن و بهبود وزن در پرورش دام و طیور و آبزیان می‌شود. تست‌های بالینی این محصول در مزرعه انجام شده و آماده تجاری‌سازی است.

میمندی پور درمورد دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه، توضیح داد: محصولات تراریخته نیز از دیگر زمینه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان در مرکز رشد است، در این زمینه محصولات مقاوم به افت‌های زیستی و غیرزیستی را تولید می‌کنیم. یکی از محصولات ما چغندر مقاوم به آفت رایزومونیا است. چغندر قند تراریخته و مقاوم به این آفت را تولید کرده‌ایم، در حال آخرین تست‌ها هستیم و به زودی وارد بازار می‌شود.

به گفته وی، پپتیدهای سنتتیک به عنوان هورمون در تخمک‌گذاری ماهی‌های پرورشی مانند قزل‌آلا استفاده می شود.

میمندی پور از دیگر دستاوردهای این پژوهشگاه را همکاری با مراکز تحقیقاتی دیگر دانست و گفت: ساخت دستگاه اتوسمپلر (نمونه‌بردار دی‌ان‌ای خودکار) است که توسط فناوران دانشگاه تهران و پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست‌فناوری ساخته شده است.

بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار از ۱۹ آذر ماه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس‌جمهوری در محل نمایشگاه‌های بین المللی آغاز به کار کرد و تا سه‌شنبه (۲۲ آذر) برپا خواهد بود. پارک‌های علم و فناوری، دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پژوهشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای فناورانه خود را عرضه می‌کنند. همزمان با این نمایشگاه چهارمین دوره نمایشگاه تستا و دهمین دوره نمایشگاه ایران ساخت نیز در محل نمایشگاه بین المللی برپا شده است.

 

منبع خبر: خبرگزاری ایسنا

تاریخ انتشار: 1401/09/20

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد