استفاده از پسماند محصولات کشاورزی برای تامین علوفه دام

 

معاون بهبود تولیدات دامی مازندران : با استفاده بهینه از ضایعات و پسماند محصولات کشاورزی می توان کمبود علوفه دام را در استان جبران کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به اینکه ۷۰ درصد هزینه دامداری‌ها مربوط به خوراک دام است، گفت: با توجه به مشکل کمبود علوفه دام در استان، استفاده بهینه از پسماند و ضایعات محصولات کشاورزی نقش مهمی در تامین و کاهش قیمت تمام شده خوراک دام دارد.

مسعود احمدی حاجی با اشاره به لزوم ایجاد زنجیره ارزش افزوده برای کاهش قیمت تمام شده خوراک دام، افزود: کاهش قیمت تمام شده خوراک دام در نهایت منجر به کاهش هزینه‌های تولید می‌شود.

او گفت:یکی از راهکار‌های تامین خوراک دام در فصل سرما، استفاده بهینه از پسماند و ضایعات مرکبات است.

احمدی حاجی با بیان اینکه استفاده از ضایعات مرکبات برای تامین خوراک دام به دو روش سیلو کردن و خشک کردن امکانپذیر است، افزود: متاسفانه بیشترین ضایعات و پسماند مرکبات را در انبار‌های فنی، واحد‌های سورتنینگ و مراکز آبمیوه گیری در استان داریم که نیازمند طراحی و ساخت دستگاه‌های خشک کن مخصوص تبدیل ضایعات و تفاله مرکبات به خوراک دام است.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی مازندران سیلو کردن ضایعات میوه در باغات مرکبات در مقیاس کوچک و در نایلون‌های خیار را از راهکار‌های ساده و کوتاه مدت برای تبدیل این ضایعات به خوراک دام پیشنهاد کرد که نیاز به اطلاع رسانی و آموزش‌های ترویجی دارد.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/15

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد