کشتارگاه، آن روی سکه کمبود نهاده برای دام‌ها

 

تعدادی از دامداران شهر قرق در استان گلستان به دلیل گرانی و کمبود نهاده دامی، دام‌های مولد خود را برای کشتار به فروش رساندند.

موضوع گرانی و کمبود نهاده دامی مدتی است دامپروری را در استان گلستان و دیگر نقاط کشور از رونق انداخته است و نبود برنامه‌ای برای تامین این کمبود‌ها موجب شده دامداران دام‌های خود را برای کشتار به واسطه گران بفروشند.

جمعی از دامداران شهر قرق در برنامه تلویزیونی «در استان» مشکلات خود را مطرح کردند.

یکی از این دامداران گفت: دامپروری به دلیل کمبود و گرانی خوراک دام به صرفه نیست و اکثر دامداران اقدام به فروش دام هایشان کرده اند، اما در بیشتر مواقع خریداری برای این دام نیست و اگر هست با قیمت هر کیلوگرم ۷۰ هزار تومان اقدام به خرید می‌کند.

یکی دیگر از دامداران گفت: مقدار نهاده دامی که دولت در اختیار ما دامداران می‌گذارد ماهی دو کیلوگرم برای هر دام سبک است که این مقدار نهایتا غذای دو روز دام شود.

یک دامدار کهنه کار دیگر هم گفت: دامپروری شغل اجدادی من محسوب می‌شود و همراه همسر و فرزندانم به این حرفه مشغول بودم، اما با گرانی نهاده و ناتوانی در تامین آن مجبور به فروش دام هایم شدم و حالا بیکار شده ایم.

این دامدار ادامه داد: فردی که اقدام به خرید دام هایم کرده بود گفت بعد از کشتار متوجه شده بود که اکثر این دام‌ها آبستن بوده اند و با این رویه تا سال آینده دیگر دام مولدی در منطقه نخواهیم داشت.

یک دامدار دیگر گفت: ۱۰ روز پیش ۱۰ میش بره دار و در چند روز گذشته هم ۳۰ دام مولد را به کشتارگاه برده ام، چون هزینه خوراک آن‌ها را ندارم و ممکن است این رویه ادامه دار باشد.

خیراندیش معاون بهبود تولیدات دامی در سازمان جهاد کشاورزی گلستان در برنامه در استان در این باره گفت: هدفمند سازی یارانه‌ها به افزایش هزینه تولید در بخش نهاده‌های دامی منجر شد و شاهد ۶ برابری افزایش هزینه نهاده‌ها بودیم و این در حالی بود که قیمت دام افزایش پیدا نکرد.

او افزود: شرکت امور پشتیبانی دام در استان گلستان برای حمایت از دامداران اقدام به خرید ۱۲ هزار راس دام با قیمت مصوب ۸۶ هزار تومان کرد.

خیراندیش ادامه داد: گرانی نهاده‌های دامی مشکل تمام دامداران در سطح کشور است و ما پیشنهاد خود را برای صادرات ومشوق‌های صادراتی از زمان آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرده ایم و همچنان این موضوع در حال بررسی است.

او افزود: تعیین خوراک دام بین دو تا سه کیلوگرم برای هر راس دام سبک با هدف تامین مابقی خوراک دام از طریق چرای مراتع تعیین شده است.

خیراندیش ادامه داد: برای احیای مراتع در استان با اداره کل منابع طبیعی در استان صحبت‌هایی شده است تا دامداران از ظرفیت مراتع بهره ببرند.

 

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران جوان

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۰9

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد