اجرای طرح تولید قراردادی گوشت در خراسان شمالی از چند روز آینده

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از اجرای طرح تولید قراردادی گوشت در این استان از چند روز آینده خبر داد.

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، رضا شکاری با اشاره به اینکه در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های دامداران روستایی و عشایری در این استان موضوع تامین نهاده های دامی است، اظهار کرد: برای رفع این مشکل این طرح اجرایی خواهد شد.

وی گفت: در راستای اجرای این طرح مقدار مشخصی از نهاده دامی در اختیار دامدار قرار خواهد گرفت و بعد از گذشت ۴ تا ۶ ماه دامدار یا باید وجه نهاده دامی را بازگرداند و یا اینکه در قبال آن گوشت تحویل شرکت پشتیبانی امور دام دهد.

شکاری افزود: به ازای هر راس ۴۶ کیلو و ۷۵۰ گرم نهاده در اختیار دامدار قرار می گیرد که این نهاده ها شامل ۲۵ کیلو و ۷۵۰ گرم جو، ۷ کیلوگرم کنجاله سویا و ۱۴ کیلوگرم ذرت است.

وی ادامه داد: دامداران برای خرید این نهاده های دامی، ضمانت نامه های بانکی را از بانک تهیه کرده و در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار دهند.

این مقام مسئول به طرح خرید تضمینی دام نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت دام زنده در بازار بالاتر از قیمت خرید تضمینی است، دامداران از این طرح استقبال نمی کنند.

وی افزود: از ابتدای اجرای طرح خرید تضمینی دام تاکنون ۲۶ هزار و ۶۵۸ راس دام سبک و ۷۹۶ دام سنگین خریداری شد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: ارزش ریالی خرید این دام ها ۱۴۸ میلیارد تومان بوده است.

وی گفت: ۱۳۶ میلیارد تومان از وجه دامداران تا هفته گذشته پرداخت شده است و ۱۲ میلیارد تومان نیز جذب شده که طی امروز و یا فردا پرداخت خواهد شد که در این صورت به دامداران بابت اجرای این طرح بدهی نخواهیم داشت.

شکاری تصریح کرد: میزان خروجی سالانه دام سبک در این استان ۸۰۰ هزار راس است که این تعداد شامل بره نر و دام های حذفی می باشد.

 

منبع خبر: باشگاه خبری روستانیوز

تاریخ انتشار: ۱۴۰۱/۰۹/۰7

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد