ذرت علوفه ای ارزان شد

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی از کاهش قیمت ذرت علوفه ای در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مختار مهاجر در یک مصاحبه رادیویی اظهار کرد: قیمت ذرت علوفه‌ای به ازای هر کیلوگرم در پاییز سال جاری از دو هزار و ۳۰۰ تومان به ۸۵۰ تا ۱,۰۰۰ تومان رسیده است.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: خشکسالی‌های که طی سنوات گذشته در کشور افتاد ظرفیت تولید نباتات علوفه‌ای مرتعی و همینطور نباتات علوفه‌ای آب بر مورد کشت در سطح استان به شدت کاهش یافت و موجب شد دام‌های سبک از لحاظ علوفه در مضیقه قرار گیرند.

وی گفت: جدا از این با تغییرات قیمت ارز در قالب مردمی سازی یارانه‌ها شوک سنگینی به صنعت دام کشور به خصوص دام‌های سبک وارد شد.

مهاجر در ادامه با بیان اینکه امسال در بحث کشت نباتات علوفه‌ای اقدامات بسیار خوبی در سطح کشور انجام شد، ادامه داد: کاهش قیمت ذرت علوفه‌ای از دو هزار و ۳۰۰ تومان به ۸۵۰ تا ۱,۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در فصل پاییز امسال از نتایج اقدامات و برنامه ریزی های مؤثر وزارت جهاد کشاورزی بود.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به شرایط خشکسالی و تحریم‌ها تولید جایگزین‌های خوراک دام و طیور از مأموریت‌های مهم مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور است.

وی همچنین با بیان اینکه از گیاهان جایگزین ذرت علوفه‌ای می‌توان به تریتیکاله یا سورگوم اشاره کرد، گفت: سورگوم ضمن مقاوم بودن به خشکی می‌تواند جایگزین مناسبی برای ذرت علوفه‌ای آب بر باشد.

مهاجر با بیان اینکه کشت این گیاهان راه حلی مناسب برای مبارزه با خشکسالی و نجات دام‌ها در کشور است، افزود: تریتیکاله جایگزین مناسبی برای کشت جو است که علاوه بر کم آب بر بودن مقاومت بهتری در خشکسالی‌ها از خود نشان می‌دهد.

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم دامی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: علاوه بر کشت گیاهان جایگزین می‌توان از بقایای زراعی و پسماند محصولات تبدیلی کشاورزی برای تعلیف دام‌ها استفاده کرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

تاریخ انتشار خبر: 1401/09/02

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد