خرد مالکي اراضی کشاورزی، تهدیدی براي امنیت غذایی

 

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۷۰ درصد زمین های کشاورزی زیر پنج هکتار وسعت دارد که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از خرد شدن اراضی کشاورزی انتقاد کرد و گفت: ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی زیر پنج هکتار وسعت دارد که تهدیدی برای امنیت غذایی کشور محسوب می‌شود.

آقای علیرضا مهاجر اظهار داشت: خرد بودن اراضی کشاورزی و اجرای درست طرح اصلاح الگوی کشت از مهمترین دغدغه‌ها و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی محسوب می‌شود و در این زمینه نیز برنامه‌های کاربردی در دست اقدام است.

وی خرد شدن اراضی کشاورزی را یک مصیبت برای امنیت غذایی کشور عنوان کرد و افزود: زمین‌های کشاورزی مهمترین و زیربنایی‌ترین کارخانه تولید بشر محسوب می‌شود و نیاز به توجه بیشتر دارد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی افزود:  ۷۰ درصد زمین‌های کشاورزی کشور زیر پنج هکتار است و این شرایط نرمال نیست و وضعیت در سال‌های آتی بدتر می‌شود باید یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه کشاورزی یک بخش بسیار پیچیده است نباید مسائل و مشکلات این بخش به صورت ساده نگاه شود بلکه باید با اولویت آن‌ها را حل کرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه ۷۰ درصد از تولیدات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه معاونت زراعت است گفت: این بخش ۹۰ میلیون تن از ۱۲۵ میلیون تن محصول کشاورزی را شامل می‌شود و اینجاست که نقش طرح "اصلاح الگوی کشت" برجسته می‌شود.

وی درباره بررسی نیاز‌های کشاورزی کشور اشاره کرد و افزود: ارزیابی‌های لازم در این زمینه انجام شده است بعنوان نمونه نیاز سالانه به گندم برای تولید آرد مورد نیاز نانوایی‌ها ۹.۵ میلیون تن است.

مهاجر یادآور شد: میزان تولید برنج هم سالانه ۲.۲ میلیون تن است در حالی که سالانه سه میلیون تن مورد نیاز است و باید ۸۰۰ هزار تن وارد شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا و سیما

تاریخ انتشار: 1401/09/06

 

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد