به صدا درآمدن زنگ خطر پدیده مقاومت دارویی در مقابل آنتی بیوتیک‌ها

رییس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی غذا و دارو استان کرمانشاه گفت: بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها علاوه بر درمان انسانی، برای درمان دام و طیور هم مصرف می‌شود که باعث گسترش پدیده مقاومت دارویی در مقابل آنتی بیوتیک هاست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز کرمانشاه، رییس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی غذا و دارو استان کرمانشاه از مصرف ۵۰ درصد‌ی آنتی بیوتیک‌ها در باغبانی و داروی دام و طیور خبر داد و گفت:

با مصرف این محصولات در تغذیه و داروی دام و طیور، آنتی بیوتیک‌ها از طریق مصرف آن‌ها به انسان منتقل می‌شود.

وریا رحیمی با بیان اینکه ۹۰ درصد بیماری‌های تنفسی منشا ویروسی دارد و تنها ده درصد باکتریایی است افزود: این درحالیست که در استان کرمانشاه در ۴۰ درصد نسخه‌ها آنتی بیوتیک تجویز می‌شود، اما انتی بیوتیک‌ها در بیماری‌های میکروبی تاثیر گذار است.

رییس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی غذا و دارو استان کرمانشاه گفت: در بخش سرپایی در استان کرمانشاه بیشترین مصرف آنتی بیوتیک‌ها به ترتیب آزیترومایسین، سیفکسیم، مترونیدازول، آموکسی سیلین، آموکسی کلاو است.

رحیمی در مورد مصرف آنتی بیوتیک‌ها تاکید کرد: برای از بین بردن باکتری‌ها باید دوره درمان کامل شود، زیرا مصرف ناکافی باعث مقاومت میکروب‌ها به دارو می‌شود.

وی افزود: تحقیقات سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد میزان مصرف دارو‌های آنتی بیوتیک در کشور‌های مختلف در ۲۵ الی ۷۵ موارد نیاز به تجویز آنتی بیوتیک نداشته است و انتی بیوتیک‌ها به صورت کاملا غیر منطقی تجویز شده اند.

رحیمی افزود:درخوست غیر منطقی بیماران از پزشکان برای تجویز آنتی بیوتیک ها، مصرف بیش از حد مواد گند زدا و آنتی باکتریال، مصرف آنتی بیوتیک‌ها در سرماخوردگی و انفلوآنزا تب و بیماری‌های غیر باکتریال باعث مقاومت به دارو‌های ضد میکروبی می‌شود.

 

منبع خبر: خبرگزاری صدا وسیما

تاریخ انتشار: 1401/09/05

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد