سامانه بهبود مدیریت گله های شیری در فارس رونمایی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: سامانه بهبود مدیریت گله های شیری یا DHI طرح ارزشمندی است که برای اولین بار در کشور و به همت بخش خصوصی طراحی، راه اندازی و اجرای آن رقم می خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان فارس،  مجتبی دهقان پور در آئین رونمایی از این سامانه که با حضور محسن ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس برگزار شده بود، تصریح کرد: این سامانه در راستای صدور مجوز مرکز بهبود مدیریت گله ی گاو های شیری اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی صنعت دامپروری فارس، طراحی شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش بهره وری با استفاده از محصولات نرم افزاری دانش بنیان، بهبود وضعیت و مدیریت تغذیه گاو، کاهش هزینه های تولید و بهبود ارزش اصلاحی گاو ها با جمع آوری اطلاعات از اهداف ایجاد سامانه مذکور است، افزود: افزایش طول عمر اقتصادی و حذف هدفمند گاو ها از دیگر اهداف مد نظر این طرح است. وی با ابراز اینکه امیدوار است این طرح گسترش پیدا کند، اظهار کرد: از اجرای این طرح حمایت خواهیم کرد و در کنار بخش خصوصی حتما کار را پیش خواهیم برد. معتقد هستیم که بخش خصوصی در کنار ما می‌تواند در طراحی، تدوین و اجرای برنامه‌ها و حتی در ارزیابی برنامه‌های تدوین شده و اجرا شده نقش داشته باشد. او با تاکید بر اینکه تلاش خواهد شد تا روز به روز بخش تولیدی شکوفایی و پویایی بیشتری داشته باشد، ابراز کرد: بخش های خصوصی مایه افتخار ما هستند و هویت کاری ما وابسته به پویایی و فعالیت خوب بخش خصوصی است. بخش خصوصی یکی از پتانسیل‌های موثر کشور است باید به سمتی برویم که کارها به صورت مشارکتی انجام شود. دهقان پور با بیان اینکه قطعا بخش خصوصی دارای توانمندی‌هایی است که شاید بخش دولتی این توانمندی‌ها را نداشته باشد، عنوان کرد: نمونه آن را در بحث زنجیره‌ها داریم می‌بینیم که انصافا در حوزه‌ی تولید مرغ دارند خوب عمل می‌کنند به نحوی که ضریب تبدیل خوراک به گوشت در آنها دارد کاهش می یابد که این مایه مباهات است. ضریب تبدیل متوسط کشور حدود دو است که در استان فارس در قالب زنجیره ها به حدود ۱.۶ دارد می رسد.

او به موضوع صادرات دام زنده نیز پرداخت و تصریح کرد: در طول چند روز اخیر ۵۹۸۰ راس دام زنده از استان فارس از طریق بنادر شهید باهنر و سیریک به مقصد کشورهای خلیج فارس که بیشتر عمان بود بارگیری و صادر شده است. در هفته های آینده نیز حدود ده هزار راس دام دیگر نیز صادر می شود. وی با اذعان به اینکه ظرفیت خوبی برای صادرات دام در حوزه ی وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده و امضا های طلایی گذشته برای انجام این کار حذف شده اند، افزود: ما خود را موظف می دانیم که کمک کنیم به بخش تولید و تولیدکننده که یکی از مصادیق و گزیدارهای آن می‌تواند صادرات دام باشد. او تاکید کرد: محصول صادراتی باید متناسب با ذائقه های بازار هدف باشد و استاندارد های آن را رعایت کند که مصداق آن در اجرای طرح هایی همچون DHI می تواند متبلور شود.

 

منبع خبر: سایت وزارت جهاد کشاورزی

تاریخ انتشار خبر: ۱۴۰۱/۰۷/۲۳

کلیه حقوق این سایت متعلق به اتحادیه صنعت دامپروری استان فارس می باشد